Cél: Ráhangolás, feszültségoldás, figyelem fejlesztése
Feladat:a koncentrált állapot élményének átélése
Eredmény: a tanulók élményeket szereznek arról, hogy egy nagy figyelmet igénylő, ritmikus tevékenység milyen lelki-érzelmi hatással járhat
Gyakorlás.
A gyakorlat menetének leírása:
Tevékenység: | Fejlesztési terület: |
A tanulók a játékvezetőt jól látva helyezkednek el. | Egymásra figyelés, a figyelem testi kifejezésének gyakorlása. |
A feladat ismertetése: magyarázat, bemutatás, kipróbálás elemenként:
– Ha a játékvezető egyet tapsol (ez a tá), a gyerekek egyszerre kettőt tapsolnak ti-ti ritmusban. Ha játékvezető kettőt tapsol (ti-ti), a többiek egy tapssal (tá) válaszolnak. A játékvezető kiszámíthatatlanul tapsol egyet vagy kettőt. Nehezítés 1.: combra ütéssel is, a játékvezető ha a combjára üt, a tanulók is. Nehezítés 2.: ellentétesen – a combra ütéskor taps, taps esetén combra ütés. Nehezítés 3.: különböző hangerővel ismételve. |
Egymásra figyelés. |
Játék fokozatosan nehezített változatokkal. | Koncentráció, ritmusérzék.
A ritmikus gyakorlatok hatása a koncentrációra, érzelmekre – élményszerzés. |
Megbeszélés lehetséges témái:
– Ki szereti hallgatni a valamiféleképpen szabályos ritmusosan ismétlődő hangokat? Milyen hatással vannak érzelmeinkre? Ki az, aki észrevette már magán, hogy önkéntelenül is ritmikusan dobol az ujjaival vagy a lábával? Milyen helyzetekben fordul elő? A zenei ritmus hatása. |
Tudatosítás: a ritmikus hangok, mozgások hatással lehetnek érzelmeinkre. Ritmusgyakorlatokat szándékosan is használhatunk lelki állapotunk befolyásolására. |