A tanulás helye
Foglalkozásvázlat. Tanulásmódszertan/tehetséggondozás.
Létszám: 10-14 fő.
Foglalkozásvázlat. Tanulásmódszertan/tehetséggondozás.
Létszám: 10-14 fő.
Időtartam: 5 perc (1-2-3 kör)
Amit fejleszt:
A résztvevők álljanak körbe! Válasszák ki a kezdő játékost, pl. legyen az, akit a leginkább rendszeretőnek tart a csoport! A döntés módját maguk találják ki – fogadják el!
A kezdő játékos mond egy mondatot, amely úgy kezdődik, hogy: „Sajnos….” A tanulással kapcsolatos igaz állításnak kell lennie. (Ez lehet tanulási módszer, eredményesség, tevékenység, tanulással kapcsolatos érzés stb.). Ezután a következő tanuló folytatja a beszélgetést. Kapcsolódnia kell az előző mondathoz, azonban valamilyen pozitív állítást kell megfogalmaznia. A mondatát így kezdi: „Szerencsére azonban….” A harmadik tanuló ismét úgy kapcsolódik a beszélgetésbe, hogy azzal kezdi: „Sajnos azonban…” – és szintén a tanulásmódszertan témájánál kell maradnia.
Időtartam: 30 perc
A csoport fejlesztésével kapcsolatos céljainknak megfelelően időnként megállíthatjuk a gyakorlatot és tudatosíthatjuk a történteket, a viselkedéseket, az együttműködést. Kérhetjük, hogy mondják el, mi volt eddig előre vivő, mi az, amin változtatni kellene legközelebb hasonló helyzetben. Hogyan lehetne folytatni? Rákérdezhetünk a szerepekre (vezető, ötletadó, kritizáló, bohóc, visszahúzódó stb.) Ha szükséges, rendzavaró tanulót megbízhatjuk a csoport vezetésével. Itt a tanár tapasztalatára van szükség, hogy eldöntse, milyen szinten és hogyan avatkozik be a tevékenységbe. Nálunk előfordult, hogy a rendzavaró tanulót kértük, hogy mondja el, hogyan érzi magát, miért foglalkozik mással. Ez nem számonkérés volt, hanem tudatosítása annak, hogy nem minden feladat lehet kedvünkre, de segíthetjük a többieket. A többiek elmondhatták, hogy mi az, amivel a rendzavaró segítette őket. Megkértük a tanulót, hogy irányítsa a csoportot (nem neki kellett a megoldást tudnia, csak a tevékenységeket kellett irányítani.)
Mozgásos gyakorlat, játék.
Időtartam: 4-5 perc
Ez a gyakorlat élénkít, ezért még egy lecsendesítő gyakorlat következzen!
1-2 perc. Tartalék gyakorlat, ha van rá idő.
1-2 perc. Tartalék gyakorlat, ha van rá idő.
A foglalkozás zárása. A tanulók képzeljenek el egy rózsát (lehet cserepes, kerti vagy vágott is). Ha a foglalkozást egy rózsához hasonlítják, kinek mi volt benne a virág, a tüske? Egy-egy mondatos válaszokat kérjünk!
Ha elolvastál egy részt a tanulnivalóból, takard le a könyvet és próbáld meg a saját szavaiddal összefoglalni a lényeget! Kevés dolgot emelj ki, és csak azokat, amik fontosak a lényeg megértése szempontjából. Próbáld meg felidézni a főbb részeket akkor is, amikor egy másik szobában tartózkodsz (ez nem is olyan egyszerű, mint gondolnád). A tanultak saját szavaiddal való visszamondása az egyik legjobb módja annak, hogy leellenőrizd, vajon tényleg jól megtanultad-e az anyagot.
Ha elolvastál egy részt a tanulnivalóból,
takard le a könyvet és próbáld meg a saját szavaiddal összefoglalni a lényeget!
Kevés dolgot emelj ki, és csak azokat,
amik fontosak a lényeg megértése szempontjából.
Próbáld meg felidézni a főbb részeket akkor is,
amikor egy másik szobában tartózkodsz (ez nem is olyan egyszerű, mint gondolnád).
A tanultak saját szavaiddal való visszamondása az egyik legjobb módja annak, hogy
leellenőrizd, vajon tényleg jól megtanultad-e az anyagot.
Próbáld megteremteni a tanuláshoz leginkább megfelelő körülményeket!
Ez egy olyan helyet jelent, ahol szívesen vagy, ahol szívesen állsz neki tanulni. Nem biztos, hogy van saját szobád vagy asztalod, de legalább egy polcod legyen, ahol a saját taneszközeidet, könyveidet tudod tartani. Fontos, hogy a tanulóhelyed rendezett legyen, hogy mindig könnyen megtaláld azt, amit keresel.
Próbáld megteremteni
a tanuláshoz leginkább megfelelő körülményeket!
Ez egy olyan helyet jelent,
ahol szívesen vagy, szívesen állsz neki tanulni.
Nem biztos, hogy van saját szobád vagy asztalod,
de legalább egy polcod legyen, ahol a taneszközeidet, könyveidet tudod tartani.
Fontos, hogy a tanulóhelyed rendezett legyen,
hogy mindig könnyen megtaláld azt, amit keresel.