A foglalkozás célja, feladatai:
Cél:
- Különféle bevált tanulási módszerek, technikák megismerése
- A hatékony tanulás változatosságának felismertetése
- Képesség- és készségfejlesztés: figyelem, emlékezet, lényegkiemelés
Feladatok:
- Az egyénileg bevált tanulási technikák, tanácsok megfogalmazása, összefoglalása, ismertetése.
- Emlékezet- és figyelem fejlesztése játékos formában
- Lényegkiemelés: a tanácsok rövid megfogalmazása, kulcskifejezés kiemelése
A foglalkozás körülményei:
Korosztály: 7-8. évfolyam
Létszám: 10-14 fő
Idő: 45-60 perc
Hely: tanterem, a tanulók körben ülnek kb. 4-8 m átmérőjű körben
Eszközök:
- székek
- papír, írószer (tanár számára)
- színes ponyva
A foglalkozás tevékenységei:
1. Ponyvás bemelegítés
(Egy előző órai feladat folytatása, befejezése.)
A tanulók kérésére, hogy minél többen kipróbálják, milyen érzés a ponyva-sátorban lenni.
Feladat: a ponyva szélét úgy kell a földig lehúzni és ott leszorítva tartani, hogy a ponyva alatti levegő bennmaradjon, ezáltal a kupola megmaradjon, miközben egy-három tanuló bebújik a ponyva alá.
2. Bamm, bimm, bumm – varázslabdával
Cél: Ráhangolás, energetizálás, koncentráció.
Képzeletbeli csodalabda dobása:
- Szomszédnak: felugrás, dobás imitálása szomszéd számára és hangosan: Bamm
- Visszapattan, falat rakunk elé – és mondjuk: Bimm
- Átadni bárkinek, előrelépés a kiszemelt társ felé, dobás és mondani: Bumm.
Ha már megy, akkor két labdával.
Lehet először igazi labdával is!
Forrás: Besnyi Szabolcs (https://www.youtube.com/watch?v=5G5SnFC4ffc
Tanulásmódszertani vonatkozás:
- A gyakorlat céljának ismertetésénél tanári magyarázat az emlékezetről. A játék célja az emlékezet és a figyelem edzése. Néhány egyidejű mozdulatot és hangot kell megjegyezni, valamint ezek váltakozására, megfelelő alkalmazására kell koncentrálni.
- A feldolgozásnál: mi jelentett nehézséget, hogyan küzdötték le (vagy miért nem sikerült)?
3. Vak postás és a tanulásmódszertan
Cél:
- tanulási módszerek, tanácsok felidézése
- címadás kulcsszó segítségével(lényegkiemelés)
- kudarc-siker megélése, emlékezet fejlesztése, térbeli tájékozódás
- emlékezet fejlesztése
A résztvevők körben ülnek.
1. rész: Tanulási tanácsok – címmel
- Mindenki kigondol egy tanulásmódszertani tanácsot, egy olyan módszert, trükköt, technikát, eszközt – amit maga is használ és eredményesnek tart.
- A játékosok a tanácsnak adjanak kulcsszavas címet, amely utal a tanács lényegére!
- Önként jelentkezés szerinti sorrendben minden játékos közli a tanács címét, melynek tartalmát a körben ülők megpróbálják kitalálni. Amennyiben a címadó játékos nem erre gondolt, elmondja az ő változatát. Közben, rövid tanári kommenteket kapcsolunk a tanácsokhoz, ha szükségesnek tartjuk.
- Mindenkinek az előzőektől különböző tanácsot kell kitalálni.
- Megbeszéljük, hogy kinek volt könnyebb dolga – az első megszólalóknak vagy a későbbieknek. (bármelyik lehet jó). Ezt a tapasztalatukat a tanulásban milyen esetekben tudják felhasználni?
- Közben a tanár leírja mindenki kulcsszavát (címét) egy lapra, egy későbbi gyakorlathoz. Két oszlopban érdemes leírni.
2. rész: Hány címet tudunk felsorolni?
- Mindenki magában számolja meg, hogy az előző részben elhangzott tanulási tanács címek közül hányat tudnak felsorolni.
- Állapítsák meg, mennyi a csoport átlaga (nagyjából)? (Átlagosan hány címet tudtak felsorolni?)
- Hangosan, egy tanuló ismertesse a tanulási tanácsok címeit, a többiek figyeljék!
- Az emlékezethez kapcsolódó milyen látható jegyeket fedeztünk fel a felidéző játékoson? Számára mi segített a megjegyzésben? (Pl. személyekhez kapcsolta, vagy maga is használja a tanácsként megfogalmazottakat.)
- Tanári magyarázat: a rövid távú emlékezet: +- 7 egység.
- Mi segítette volna a jobb megjegyzési eredmény elérését? (Pl. ha előre tudják, hogy meg kell jegyezni, ha elismétlik magukban, ha jegyzetet készítenek stb.)
3. rész: Ülj le az üres helyre!
A vak postás játék változata.
A tanulók körben ülnek. Mindenkinek az lesz a neve a játékban, ami a tanulási tanácsának a címe volt. Egy résztvevő szemét bekötjük. A játékvezető felszólít egyszerre két játékost, hogy valamilyen módon cseréljenek helyet. Közben a bekötött szemű tanulónak le kell ülnie az átmenetileg üresen maradó két szék valamelyikére.
Pl.
- Cseréljen helyet guggolásban a Csend és a Vázlat!
A bekötött szemű játékos valószínűleg igyekszik felidézni, hogy ki hol ült.
Amint sikerül a bekötött szemű játékosnak leülni, az ülőhely nélkül maradt játékos szemét kötjük be. Nehezíthetjük és érdekesebbé tehetjük néhány perc után, ha a játékosok helyet cserélnek. Ez a helycsere történhet úgy, hogy a körben álló játékos még látja a helycserét, de lehet tovább nehezíteni úgy, hogy ezt nem látja.
4. Találd meg! Ismerd fel!
Az előző játékok, gyakorlatok folytatása – levezetésként, jutalomként.
A bekötött szemű játékos számára megnevezünk egy ülő játékost (a tanulási tanácsos nevet – vagy ha így nem menne, akkor a játékos saját nevét). A középen ülő játékos feladata megtalálni a megnevezett játékost tapintás segítségével.
Változat:
- Egyszerűen csak fel kell ismerni egy társat bekötött szemmel. Nehezíthetjük, ha a magasak lehajolnak, az alacsonyak akár székre is állnak, vagy a jellegzetes felső ruhákat gyorsan kicserélik a játékosok, vagy a szemüveges leveszi a szemüvegét stb.
- Ádám hol vagy? – játék.
Balesetek elkerülése érdekében (az előző gyakorlatokhoz is):
Az ülő játékosok a lábaikat húzzák maguk alá, hogy a bekötött szemű játékost a kilógó lábak ne akadályozzák! Az ülők olyan távol helyezkedjenek el egymástól, hogy a közöttük a körből kifelé tartó bekötött szemű társuk útját kézzel lezárhassák, őt vissza tudják fordítani!