Cél: Ráhangolás, feszültségoldás
Feladat: a légző gyakorlat hatására létrejövő testi és érzelmi állapotváltozások megfigyelése, tudatosítása
Eredmény: a tanulók tapasztalatot szereznek arról, hogy a légző-gyakorlatok milyen testi-lelki hatással járnak.
Új: a párválasztás módja, Szemmel verés.
Gyakorlás: Gumiember.
A gyakorlat menetének leírása:
Tevékenység: | Fejlesztési terület: |
Szellőztetés | Szokás kialakítása (önmotiváló technika, megfelelő érzelmi állapot kialakításához környezeti feltétel) |
„Szemmel verés”.Párok alakítása véletlenszerűen:
– A tanulók lehajtott fejjel sétálnak. Tapsra és/vagy vezényszóra mindenki megáll, hirtelen felnéz. keres egy szempárt. Akivel először összenéznek: üdvözlik egymást különböző érzelmeket kifejezve (örömmel, bánatosan, dühösen, meglepődötten, félelemmel, undorral) . Néhányszor megismételjük és amikor végleg leállítjuk a gyakorlatot, akik éppen egy párt alkotnak, azok lesznek a gumiember gyakorlatban is a párok. |
Kapcsolatfelvétel: tekintetek találkozása, üdvözlés. |
Gumiember:
A pár egyik tagja a gumiember, a másik, aki felfújja. A gumiember számára ez a játék feszítő-lazító gyakorlat, társának légző-gyakorlat. A gumiember a székén összegörnyedve vagy más ellazult módon ül. Társa először felpumpálja a gumiembert (hangos be- és kilégzésekkel, 5 légzéssel), amíg tele nem lesz levegővel, vagyis meg nem feszül minden porcikája, majd „kihúzza a dugót”. A dugó nagyon kicsi, lassan áramlik kifelé a levegő. Ahogy fogy a levegő, a gumiemberek fokozatosan elernyednek, s végül visszarogyik a székre. Fontos a lassúság, a folyamat koncentrált követése. Kétszer megismétlik, majd szerepcsere. |
Felfrissülés-ellazulás (érzelmi állapot alakulásáról élmény)
Egymásra figyelés, összehangolódás. Koncentráció. |
Megbeszélés:
– Milyen különbséget vettél észre a belégzés és a kilégzés során az izmaidban? – Mit gondolsz, mennyire sikerült az adott érzelmet kimutatnod? Melyiket volt könnyű/nehéz? |
Tudatosítás |