A Békéscsabai Városfejlesztési Nonprofit Kft. EFOP-1.2.9-17-2017-00053. sz. projektjének megbízásából 2018. október 19-én másfél órás trénigbemutatót tartunk. Ennek tervezett programja (tartalék feladatokkal együtt) a következő:
Gyakorlatok 2019. 10. 19-én (Csaba-Park)
Tréningterv
Tréner(ek): 2 fő
Téma: A tudatos önismeret, mint az önfejlesztés alapja
Célok:
- bemutatni egy önismereti/személyiségfejlesztő tréningcsoport tevékenységeit, lehetőségeit
Célcsoport jellemzői:
- min. 20 fő (előre pontosan nem meghatározott)
- Életkor: felnőttek
- Nemi arányok: nők (nőknek szóló program részeként)
- Homogenizáló tényezők: jelenleg nem dolgozók (Gyes, munkakereső stb.)
- Ismeretségük ideje: általában nem ismerik egymást, nincs köztük kapcsolat
Időpont(ok) és indoklása:
- 2018. 10. 19. 10 órától
Helyszín(ek) és indoklása:
Csaba-Park étterme, ennek hátsó elrekesztett része
Költségek: –
Szabadulás a labdától.
Energetizálás, frissítés, feszültségoldás: labdák átdobása a másik térfélre.
Dobálás a másik térfélre. Majd mindenki gyűjtsön minél többet egy színből.
Ki, hogyan vett részt? Mennyire volt aktív? Mennyire változott a testi/lelki állapota a gyakorlat során? Ki az, aki idegenkedett a gyakorlattól, ellenérzése volt?
Közös cél meghatározása
Beszélgetés (dia-prezentációval)
Ajánlott cél: a játékos gyakorlatokból álló önismereti/személyiségfejlesztő csoportmunka megismerése. A cél értelmezése, egyéni célok megfogalmazása, a közös célok elfogadása.
Csoportszabályok elfogadása
Beszélgetés
Ajánlott szabályok értelmezése, kiegészítése, módosítása vagy elvetése.
Az előre kinyomtatott csoportszabályok megbeszélése.
Az önismeret tudatossága
Magyarázat (dia-prezentációval kísérve max. 5 perc)
Az önismeret célja:
- Belső harmónia megteremtése
- Személyes hatékonyság fokozása
- (Testhez álló tevékenység megtalálása)
- Kíváncsiság, tudatosságra törekvés
Kérdések:
- Melyek az erősségeim? Hogyan fokozhatnám ezeket?
- Melyek a gyengeségeim? Hogyan győzhetném le (kompenzálhatnám) ezeket?
- Hogyan működök különböző helyzetekben? Miért úgy?
- Hogyan lehetnék hatékonyabb?
Az önismereti/személyiségfejlesztő tréning szerepe:
- énkép ellenőrzése, tudatosítása
- saját magunk megfigyelése és összehasonlítása másokkal
- különböző szerepek kipróbálása, határaink feszegetése
- viselkedésünk módosítása
Besorolás (lánc, csoport)
Gyakorlat: feszültségoldás, ismerkedés, egyszerű kommunikáció.
- csoportok alkotása a keresztnév szerint ABC-rendben
- csoportosuljanak aszerint, hogy mennyi időt töltöttek eddig munkavállalóként: 0-5, 5-10 év stb. (5 évenkénti csoportok)
Megbeszélés:
- hogyan vettél részt a lánc kialakításában (mennyire voltál kezdeményező)
- hogyan reagáltál arra, ha a lánc esetleg hibásan állt össze? Mi lehetett a hiba oka? Mi volt számodra a nehézség? Hogyan küzdötted le?
Hogy vagy?-kör (Hogy vagy? kártyával)
Ismerkedés. Kommunikáció, érzelmek/hangulatok/állapotok felismerése, azonosítása (önismeret).
Kártyákkal. Ki, hogyan érzi magát most/általában. Bemutatkozással: név, egy mondat magáról.
Közös tulajdonságok kiderítése párokban
Ismerkedés, kapcsolatfelvétel, kommunikáció párokban, ráhangolódás.
Két vonal egymással szemben, a szemben állók 2-2 perc alatt keresnek közös érdeklődési területeket, személyes tulajdonságokat (pl. 5 db-ot). 3 menet.
Megbeszélés:
- mindenki gondolja át, hogy mennyire sikerült túllépni nyilvánvaló hasonlóságokon, mennyire mertek személyes, mélyebb, intimebb területet felfedni
- volt-e olyan, akinek nehezen sikerült valakivel összeszedni az 5 tulajdonságot vagy nagyon könnyen (akár többet is?)
- milyen érzése volt számodra idegen emberekkel beszélgetni?
Kard és pajzs
Energetizálás, feszültségoldás.
Megbeszélés: hogyan változott testi/lelki állapotod a játék során. Érzelmeid megfigyelése, tudatosítása, közlése.
Formálás kötéllel
Együttműködés, kommunikáció, vezetés-irányítás
Különböző alakzatok. Csukott szemmel is.
Megbeszélés:
- Milyen módon vettél részt a feladta megoldásában? Hogyan járultál hozzá a közös tevékenység sikeréhez?
Mentsétek meg a plüssöket
Együttműködés – kommunikáció.
Megbeszélés – az együttműködésre koncentrálva
- Mi volt jól a csapat együttműködésében? Mik voltak az erősségek? Miben nyilvánultak ezek meg?
- Mi az, amit máshogy csinálnátok, ha most újra játszanánk a játékot?
- Ki szerint nem volt jó az együttműködés? Miért? (Anélkül, hogy hibáztatnánk bárkit is.)
- Milyen általános összetevői vannak a sikeres együttműködésnek?
- Neked melyik volt a legfontosabb: a saját sikered? a csapat sikere? a feladat teljesítése?
- A neked jutott szerepben hogy érezted magad?
- Magadnak választottad vagy rád osztották?
- Mennyire tudtál vele azonosulni, csináltad szívesen?
Robot
Együttműködés, kommunikáció. Stratégiai gondolkodás. Kudarc elviselése. Siker megélése.
Jellege: csoportos, alacsony szintű együttműködés
Célja: egymásra figyelés, konfliktushelyzet, vita kialakítása
A gyakorlat menete:
A résztvevők szétszórtan elhelyezett székeken foglaljanak helyet. Eggyel több széket helyezünk el, mint ahányan vannak. A játékvezető robotot játszik, amely programja alapján a hozzá legközelebb lévő székre igyekszik leülni, azonos tempóban haladva. A játékosoknak ezt kell megakadályozni úgy, hogy a robotot megelőzi valaki és leül az üres székre. A robotot fizikailag közvetlenül akadályozni, elé állni, eltolni, nem szabad. Néhány próbálkozás után a játékvezető hagyja a csoportot, hogy stratégiát beszéljenek meg.
Feldolgozás:
Csoportkörben – plüssállat (vagy kalap) átadásával (az beszél, akinél éppen van, annak adja, akit a jelentkezők közül választ).
Téma:
- Milyen módon igyekeztél a csoport sikeréhez hozzájárulni? (történések)
- Metafora: Rózsa(történések, érzelmek, kulcsfontosságú elemek)
- Ha ez a játék és közben a stratégia megbeszélése egy rózsa volna,
- mi volna számodra a virág (ami a szépet, a jó dolgokat jelenti),
- mi volna a tüske, ami a fájdalmat, a rossz dolgokat jelenti, és
- mi a bimbó, ami a tovább lépést, a fejlődés lehetőségét jelenti.
- Mit változtatnál, hogy sikeresebb legyen a csoport legközelebb egy másik együttműködést igénylő játékban? (jövőre irányuló gondolatok)
- Ha ez a játék és közben a stratégia megbeszélése egy rózsa volna,
Billenő székek
Körbe rakjuk a székeket, annyit, ahányan vagyunk. Befelé néz az ülőkéje.
Minden szék mögé áll valaki. A széket mindenki kifelé billentve tartja, hogy csak két lábon áll. Csak egy kézzel szabad hozzáérni a támlájához.
Feladat: minden játékosnak tovább kell haladnia és egy kör megtétele után vissza kell érnie, meg kell tennie egy kört úgy, hogy:
- sorban minden széket meg kell tartania
- egyetlen széknek sem szabad sem felborulni, sem mind a négy lábán állnia, végig két lábon kell maradniuk,
- egy időben egy széket csak egy játékos érinthet,
- a széket csak egy kézzel szabad érinteni.
Javaslatok a játékhoz:
- A játékvezető ne adjon több instrukciót a feladat megoldásához, ne javasoljon stratégiát, arra a csoportnak magától kell rájönnie.
Megbeszélés javasolt témái:
- Milyen tulajdonságok, milyen feltételek szükségesek a feladat sikeres végrehajtásához? (koncentráció, egymásra figyelés, ritmusérzék, ügyesség stb.)
- Jelentek-e meg szerepek a megoldás kidolgozása és megvalósítása során? (pl. irányító, újító, ötletadó, akadékoskodó, egyetértő stb.)
- Milyen érzelmek, érzelmi megnyilvánulások jelentek meg?
- Hogyan tudunk segítséget adni másoknak (a szabályok betartása mellett)?
Ház, fa, kutya helyett Disznótor
Fejlesztő hatás A gyakorlat egyrészt alkalmas a non-verbális kommunikáció és az empátia gyakorlására, másrészt arra, hogy csoporttagok átéljék a társas hatékonyságukat és azt, hogy mennyire fontos számukra mások irányítása. Személyes befolyásolás tényezőiről élményt, tapasztalatot szerezzenek.
Feldolgozás:
POHÁRTORONY
Jelleg: Együttműködés
Cél: együttműködés, kreativitás fejlesztése
Kellékek: Műanyag pohár (csapatonként 10 db), gumi, cérna, olló
A gyakorlat menete:
Építsetek fel egy tornyot egy királykisasszonynak. Alapanyag csak a kapott műanyagpoharak lehetnek. Az építéshez használhatjátok a kapott cérnát és a gumigyűrűt.
- 4 perc tervezési idő. a tervezési idő alatt nem lehet sem a poharakhoz, sem az eszközökhöz hozzáérni.
- 2 perc az építési eszköz előkészítése.
- A játék közben a gumihoz és a poharakhoz nem érhettek hozzá. A gumihoz a felkészülési idő alatt hozzá lehet érni.
- A toronynak legalább 4 szintből kell állnia. Kizárólag csak a cérnához szabad hozzáérni.
Feldolgozás körben „Hogy vagy?” kártyák segítségével. Mindenki válasszon olyan (1-2 db) képet, amelyik leginkább kifejezi a játék közben megélt élményeket, érzelmeket. Miért ez a kártya fejezi ki leginkább?
Szívszakadva
Fejlesztő hatás: A csoporton belüli konfliktus, véleménykülönbség megtapasztalása. Mivel a cél egy közös döntés létrehozása, így a tagok saját társas hatékonyságukat is megtapasztalhatják. A felállított sorrend a csoport értékrendjének tisztázásában is segíthet.
Fejlesztő hatás: A csoporton belüli konfliktus, véleménykülönbség megtapasztalása. Mivel a cél egy közös döntés létrehozása, így a tagok saját társas hatékonyságukat is megtapasztalhatják. A felállított sorrend a csoport értékrendjének tisztázásában is segíthet.
Eszközigény: papír, íróeszköz, a résztvevők számának megfelelő mennyiségű feladatlap
A játék leírása: A csoportot felosztjuk 4-5 fős alcsoportokra. A csoportvezető elmondja, hogy minden kiscsoportnak nagyon nehéz döntést kell hoznia. Öt, mesterséges szívre váró beteg között kell rangsort felállítaniuk. Először minden csoporttagnak külön – külön, majd ezután megbeszélik saját sorrendjüket a többiekkel és megpróbálnak egyetértésre jutni. Az a szabály, hogy mindenkinek a saját véleménye kifejtése előtt értékelnie kell az előző csoporttársáét, akkor is, ha véleményeik különböznek. Ezután az egyes alcsoportok megkapják a feladatlapot és a betegek rövid bemutatását.
Lezárás:
Három tulajdonságot kifejező szó
A résztvevők 1 percet kapnak arra, hogy három tulajdonságot kigondoljanak, melyek szerintük a legjobban kifejezi a foglalkozás során szerzett benyomásaikat. Ezután minden résztvevő elmondja a három szavát, melyhez nem fűzünk kommentárt.