Rövid leírás:
A játékvezető által bemondott számokra meghatározott mozdulatot végeznek az egymással szemben álló tanulók.
Jelleg:
Energetizáló.
Bármely foglalkozás elején élénkítésre vagy foglalkozás közben a pihenésként. Ugyanakkor a figyelmet és az emlékezetet,az egymásra figyelés készségét is fejleszti.
Idegen nyelv oktatása során a számok tanításánál, a mozdulatok megnevezésének tanításánál is alkalmazható.
Hely:
Teremben és szabadtéren egyaránt.
Létszám:
2-főtől nagyobb létszámig is (teljes osztály számára, vagy még több tanuló esetén is alkalmazható).
Életkor:
6 éves kortól
Időtartam:
5 perc
Elsődleges cél:
Élénkítés, figyelem és emlékezet fejlesztése, egymásra figyelés.
Előkészítés:
A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1 perc.
A tanulók párokban helyezkedjenek el egymással szemben karnyújtásnyira.
A tanulók állhatnak két sorban, egymással szemben vagy kettős körben, illetve szétszórtan is.
Tanteremben az asztalok, székek között is játszható. Akár a székeket is használhatjuk eszközként.
Kellékek:
Nem szükséges. Ha van mindenki számára szék, a székeket is felhasználhatjuk.
Felvezetés:
A játékosok álljanak párokba a rendelkezésre álló területen, egymással szemben karnyújtásnyira! Az egyes párok között legyen legalább fél méter távolság.
Magyarázzuk el a szabályokat és azonnal próbáltassuk is ki a játékosokkal, hogy az egyes utasításokra mi a feladat!
A játék menete:
A játék lényege, hogy különböző számok hallatán a gyerekek más-más tevékenységet végeznek. Pl. ha a tanár azt mondja, “egy” akkor két kézzel, fej fölött egymás tenyerébe csapnak.
1 összecsapják a kezüket
2 leguggolnak és felállnak
3 ugranak egyet
4 megfordulnak 360 fokban
Szépen lassan, egyesével próbáljuk el, hogy melyik szám hallatán mit kell csinálni. Ha már mindenki megjegyezte, indulhat a játék. Találomra mondjuk egymás után a számokat, a tempót egy idő után gyorsítjuk. Már így is jó mulatság és nagy figyelmet igényel, de ha fokozni akarjuk az izgalmakat, akár versenyt is rendezhetünk, és a leglassabban vagy hibásan cselekvő gyerekek kieshetnek a játékból.
Lezárás:
Ha a játékosok kellően felélénkültek, figyelnek egymásra, a játékot befejezzük.
Amennyiben kiesésre játsszuk, előre meghatározott kieső/bennmaradó számú játékos esetén a játékot befejezzük és eredményt hirdetünk.
Feldolgozás, megbeszélés:
Változott-e lelkiállapotunk a játék során? Milyen érzéseket váltott ki a játék? Mi volt nehéz/könnyű a játékban? Mi szükséges a sikeres játékhoz? Mely tulajdonságainkat fejlesztette?
Kiesés esetén: milyen érzéseket szül a kiesés/bennmaradás? Volt-e vita arról, hogy ki esik ki?
Variációk:
- párokban, szétszórtan
- két sorban
- két körben
- különböző mozdulatokat rendelhetünk az egyes számokhoz
Biztonság:
A párok egymástól és a terem berendezési tárgyaitól olyan távolságra álljanak, hogy ne ütközzenek! A feladatok során figyeljenek magukra és társaikra, hogy ne okozzanak sérülést!
Nyomtatás: