• Rövid leírás:

    Megkérjük a csoport tagjait, hogy képzeljék el, milyen állat, növény stb. lennének legszívesebben.

  • Jelleg:

    Önismeret, önbizalom fejlesztéséhez.

  • Hely:

    Teremben és szabadtéren egyaránt.

  • Létszám:

    2-főtől  nagyobb létszámig is (teljes osztály számára, vagy még több tanuló esetén is alkalmazható).

  • Életkor:

    6-14

  • Időtartam:

    Létszámfüggő.

    A magyarázat, az egyéni válaszadás kb. 3-5 perc. Ezután tanulónként kb. 1 perc a megbeszélésre.

  • Elsődleges cél:

    Önismeret fejlesztése. (Emellett önbizalom, egymás megismerése, kommunikáció.)

  • Előkészítés:

    Lehetőleg körben üljenek a résztvevők, hogy egymást jól lássák.

    Papiros változat: mindenkinek kiosztunk egy lapot, amire felírja, hogy mi szeretne lenni, esetleg mellé röviden az indoklást.

    Papír nélküli változat: csak körben el kell helyezkedni.

  • Kellékek:

    Papírlap és írószer minden résztvevő számára. (Papír nélküli változatnál ez sem szükséges.)

  • Felvezetés:

    Üljünk körbe!

    Most mindenkinek lehetősége lesz, hogy rövid időre legalább képzeletben beköltözzön valamilyen állat (növény, bútor, jármű, foglalkozást végző személy, természeti jelenség, fogalom, foglalkozást végző személy stb.) szerepébe, testébe. Jól gondold meg, hogy mi lenne ez az állat, és miért éppen az! Melyek azok a tulajdonságai, amelyek miatt szívesen választanád, vannak-e olyan tulajdonságai, amelyeken jó lenne változtatni….

  • A játék menete:

    Mindenki leírja egy lapra, hogy milyen állat lenne.

    Ezt sorban felolvassuk és megbeszéljük.

    Megszabhatunk valamilyen időkeretet. Pl. 1 perc, vagy mérhetjük homokórával, stopperrel vagy amíg egy szál gyufa ég. (Ezt csak idősebb tanulóknál!)

  • Lezárás:

    Ha minden résztvevő, aki be akart számolni, sorra került.

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    Az egyéni beszámolók során mindenki az adott időkereten belül szabadon elmondhatja (ha akarja), hogy:

    • melyek azok a tulajdonságok, amelyek miatt az adott állatot választotta,
    • melyek azok a tulajdonságai az állatnak, amelyek miatt esetleg másik állat választásán gondolkodott,
    • az adott tulajdonságok mennyire vannak meg benne,
    • milyen veszélyek fenyegetik az állatot, hogyan tud ezek ellen küzdeni,
    • mely állatok a barátai, ellenségei,
    • milyen családban él,
    • mit eszik (növényevő-ragadozó-mindenevő), hol él, hogyan él, milyen életmódú, milyen környezetben érzi magát jól (pl. vonuló, csapatos-magányos)
    • stb.

    Ezek csak lehetőségek, a résztvevőket nem kell faggatni!

    Egy játékváltozat lehet, ha több idő van rá: a többi résztvevő is tehet fel kérdéseket.

  • Variációk:

    • papírra feljegyezni a választásokat
    • csak szóban
    • időkeret: stopper (telefon), homokóra, gyufa elégése, amíg tyúklépéssel körbe nem járja a csoportot vagy egy távolságot meg nem tesz
    • szabadon megindokolni
    • a többi résztvevő is kérdezhet
    • további témák: bármilyen élőlénycsoport, növény, bútor, épület, foglalkozást végző személy, jármű, fogalom (lehet tantárgyhoz kapcsolódó is)
    • házi feladatként feladva a következő foglalkozásra
  • Biztonság:

    Az alapváltozatban alacsony kockázatú játék.

    A résztvevők számára nem kötelező a megszólalás, és ha nem szólal meg, el kell fogadni, nem érheti hátrány vagy negatív megjegyzés.