Rövid leírás:
A játékosok körben állnak, egyik tenyerükkel pajzsot, másikkal kezükkel (mutatóujjukkal) kardot formálnak. A játékosok egymás mellett állnak úgy, hogy a kardjuk a mellette álló feltartott pajzsába mutat. Tapsra ki kell rántani a kardot, ugyanakkor a pajzsot formáló kézzel el kell kapni a szomszéd játékos ujját.
Jelleg:
Energetizáló.
Bármely foglalkozás elején élénkítésre vagy foglalkozás közben a pihenésként.
Hely:
Teremben és szabadtéren egyaránt.
Létszám:
3-főtől nagyobb létszámig is (teljes osztály számára, vagy még több tanuló esetén is alkalmazható).
Életkor:
6 éves kortól
Időtartam:
5 perc
Elsődleges cél:
Élénkítés, figyelem és emlékezet fejlesztése, egymásra figyelés, feszültségoldás. A foglalkozás megnyitása, ráhangolás.
Előkészítés:
A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1 perc. Álljanak körbe a jétékosok, egymáshoz csaknem hozzáérve!
Kellékek:
Nem szükséges.
Felvezetés:
Magyarázzuk el a szabályokat és azonnal próbáltassuk is ki a játékosokkal, hogy az egyes utasításokra mi a feladat!
Mindenki emelje fel a jobb mutatóujját! Ez lesz a kard.
Mindenki emelje fel a bal tenyerét a válla fölé, tenyérrel fölfelé! Ez lesz a pajzs.
Adott jelre a kardot ki kell húzni a pajzsból, ugyanakkor a pajzsot formáló kézzel el kell kapni a kardot formáló ujjat. Ki a gyorsabb?
A jel lehet taps, számolás háromra vagy bármilyen megbeszélt jel.
A játék menete:
A játékvezető jelzésére a kardot formáló ujjat gyorsan el kell emelni a tenyérből (pajzsról), ugyanakkor a pajzsot formáló kézzel el kell kapni a kardot formáló ujjat. Ki a gyorsabb?
Lezárás:
Ha a játékosok kellően felélénkültek, figyelnek egymásra, a játékot befejezzük.
Amennyiben kiesésre játsszuk, előre meghatározott kieső/bennmaradó számú játékos esetén a játékot befejezzük és eredményt hirdetünk.
Feldolgozás, megbeszélés:
Mi szükséges a játékban való sikerességhez? Mi jelentett nehézséget?
Melyik volt könnyebb: elkapni, vagy kihúzni?
Változott-e lelkiállapotunk a játék során? Milyen érzéseket váltott ki a játék? A gyakorlat mely tulajdonságainkat fejlesztette?
Mi volt számunkra a fontosabb: a társ kezének elkapása, vagy az elkapástól való megmenekülés, esetleg csak a játék?
A játékosok szabadidőben milyen esetben játszanák ezt a játékot?
Kiesés esetén: milyen érzéseket szül a kiesés/bennmaradás? Volt-e vita arról, hogy ki esik ki?
Variációk:
- Számolás: 1-2-3. Háromra kell kezdeni az akciót. Ugyanakkor a játékvezető kihangsúlyozhatja már a 2. vagy akár az 1. számot is, hátha már lesznek akik ekkor akcióba lendülnek.
- Számolás helyett tapsra, kézemelésre, dobbantásra…
- Pontozásra: mindenki számolja magának, hogy hányszor sikerült elkapni a szomszéd ujját.
- Kiesésre: akinek elkapták az ujját, kilép a körből.
Biztonság:
Kérjük meg a játékosokat, hogy ne szorítsák nagy erővel a társuk ujját!
Nyomtatás: