Kapd el a botot!
Rövid leírás:
Alapjáték: A kör közepén függőlegesen tart egy játékos egy botot. Kimondja valakinek a nevét és a botot elengedi. Aki a nevét hallotta, el kell kapnia, mielőtt leesik.
Jelleg:
Figyelemfejlesztő.
Tantárgyi: ismeretek felidézéséhez, memorizálásához is.
Hely:
Teremben és szabadtéren egyaránt. A résztvevők kényelmesen körbe tudjanak állni vagy ülni.
Létszám:
8-15 fő
Életkor:
10 éves kortól
Időtartam:
5-15 perc
Fejlesztési célok
- Memória
- Figyelem
- Ügyesség
- Reakciógyorsaság
- Tantárgyi ismeretek felidézése, emlékezet
Előkészítés:
A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1-2 perc.
A kör középpontjának kijelölése glutack-kel vagy tapasszal.
Ülő változat esetén a székek megfelelő nagyságú körben való elhelyezése a kör középpontja körül.
- Kijelöljük a középpontot (letapasztunk valamit, pl. glutac-et).
- Egy méterrúddal a középpontból körzünk a padlón, a méterrúd külső végétől kb. fél méterre állítjuk a székeket. Ha ledől a bot, ne essen a lábakra.
Kellékek:
Glutack vagy ragasztószalag darab a kör középpontjának jelöléséhez.
Méterrúd vagy hasonló méretű egyenes, sima bot.
Székek – ha ülve játsszuk.
Felvezetés:
A játékosok álljanak vagy üljenek körbe!
A játék menete:
Ahogy mi játsszuk:
- Mindenki kap egy nevet. Ezt maguk a játékosok is választhatják, de bármilyen módon adhatjuk is nekik. Tanórán tantárgyi témához is kapcsolhatjuk. Pl. matematika – fogalmak, szabályok, mértani alakzatok stb.
- Mielőtt játszunk, megtanuljuk a neveket. Például a játékvezető rámutat valakire, a többiek megnevezik. Vagy: mindenki sorban beszél arról a névről, fogalomról, ami az ő kapott neve.
- Ha nagyjából mennek a nevek, akkor kezdjük a játékot.
- A játékosok körben ülnek. A játékvezető középen áll, a botot függőlegesen állítva a középpontban tartja egy ujjal felülről.
- A játékvezető kimondja valakinek a nevét és elengedi a botot – miközben hátralép (leül a helyére).
- Akit szólított, igyekszik elkapni a botot, mielőtt ledőlne a talajra.
- Ha sikerül elkapni mielőtt leesik, megtapsoljuk a párost (így a bot elengedőjének is érdeke, hogy a szólított elkapja a botot).
- Ha nem sikerül, nincs taps. Lehet büntetésként: ismertesse a nevéhez kapcsolatos tudnivalót (fogalmat, meghatározást, mondjon jellemzőket, magyarázza el stb.).
- Aki elkapta a botot, az szólít új nevet és engedi el a botot. Így tovább.
Lezárás:
Adott idő eltelte után megállítjuk a játékot. Lehetőleg mindenki kerüljön sorra.
Feldolgozás, megbeszélés:
–
Variációk:
A névadás lehet úgy, mint a Gyümölcskosár játéknál.
A játékosok egymást szólítják – a témának megfelelő néven. Hogy tudjuk, ki nem kapott még nevet, akinek nincs neve, tegye fel a tarkójára mindkét kezét!
Biztonság:
A bot elkapásakor ne üssünk meg senkit!
Leüléskor figyeljünk, hogy ne csússzon ki alólunk a szék (ha ülve játszunk)!
A botért csak annyira vetődjünk, hogy ne sérüljünk meg!
Nyomtatás:
–
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!