• Rövid leírás:

    A résztvevőknek olyan létszámú csoportokba kell tömörülniük, ahány cápa érkezik.

  • Jelleg:

    Energetizáló, csoportalakító.

    Alsó tagozaton matematika órán tantárgyi játékként.

    Bármely tantárgy esetén a tantárgy során felmerülő számok (évszámok, testtájak száma, megyék száma stb.) használatával.

  • Hely:

    Teremben és szabadtéren egyaránt. Kb. 5×5 méteres üres terület szükséges.

  • Létszám:

    10-30 fő (egész osztály számára is)

  • Életkor:

    6 éves kortól

  • Időtartam:

    5-10 perc

  • Elsődleges cél:

    A játékkal többféle célunk lehet, pl.:

    1. Az együttműködés erősítése.
    2. Tolerancia fejlesztése
    3. Empátia fejlesztése
    4. Csoportdöntés elfogadásának fejlesztése
    5. A kirekesztettség megtapasztalása stb.
  • Előkészítés:

    A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1-2 perc.

    Esetleges eszköz előkészítése köteles változat esetén: kötél összecsomózva a két végén, hogy körben megfoghassák.

  • Kellékek:

    Nem szükséges. (Esetleg a játékvezetőnek a kapitányság jelzésére kalap, síp, matrózcsíkos öltözet stb.)

  • Felvezetés:

    A játékosok álljanak szétszórtan a rendelkezésre álló területen!

    Egy lehetséges kerettörténet:

    “Hajótöröttek vagytok, és együtt úsztok az elsüllyedt hajótól a közeli szigetig. Csakhogy a víz tele van cápákkal. Mindig több jön egyszerre, mert ezek olyan cápák, hogy a csoportban összekapaszkodó embereket nem támadják meg, ha a csoport létszáma annyi, mint ahány cápa együtt érkezik. Pl. ha a cápák száma 3, akkor csak olyan embereket támadnak meg, akik nem hárman kapaszkodnak egymásba, hanem kevesebben vagy többen. Azt, hogy hány cápa jön, csak a kapitány látja, mert ő egy felfújt egyszemélyes gumicsónakban ül. Ő mondja meg, hogy hány cápa jön.”

  • A játék menete:

    A játékvezető (a kapitány) elkiáltja magát, hogy: „Jönnek a cápák!” Erre a szerteszét járkáló résztvevők megállnak, a kapitány felé fordulnak és visszakérdeznek: „Hány?” Amennyi számot a kapitány mond, minél gyorsabban akkora létszámú csoportokba kell tömörülniük, egymással összekapaszkodniuk (kéz vagy vállfogással). Így megmenekülnek a cápák támadásától. Aki nem akkora létszámú csapatba áll, vagy nem fér be a csoportba, azok cápatámadás áldozatává vállnak. Első alkalommal még csak megijeszti őket a cápa, de nem történik bajuk. Ha már begyakorolták a játékot, akkor nehezíthetünk. Akit a cápa megtámadott, csak az egyik lábát használhatja (egy lábon ugrálhat), mert a másik megsérült. A következő alkalommal az egyik karja sérül meg: egy lábon ugrál és az egyik karját nem használhatja (a kezével az ellentétes vállát kell fognia). Ha így is cápatámadás éri, a szeme sérül meg, a másik kezével az egyik szemét betakarja tenyérrel. Ha ezután sem sikerül megmenekülnie a következő támadáskor, akkor kiesik a játékból.

    Egyszerre csak egy sérülés szerezhető. Ha a következő menetben sikerül egy biztonságot adó csoportba bekerülnie, a sérülése meggyógyul. Mindig a legutolsó sérülés gyógyul meg (tehát visszafelé haladva: szem, kar, láb).

    A kieső játékosok: állhatnak karjukat feltartva a játéktéren, nehezítve a többiek tevékenységét.

  • Lezárás:

    Ha a játék célja meghatározott létszámú csoportok alakítása volt, akkor állítjuk le a játékot, ha létre jöttek a megfelelő létszámú csoportok.

    Ha kiesésre játszatjuk: megszabhatunk egy játék időtartamot (pl. 5 perc), és ha ez letelt, befejezzük a játékot, vagy újat kezdünk.

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    Egy-két menet után beszéljük meg a tapasztalatokat. Javasolt témák:

    • Hogyan érezték magukat, amikor nem sikerült egy csoporthoz kapcsolódniuk? (Milyen érzés volt kirekesztettnek lenni?)
    • Mit éreztek, amikor egy társuk „megsérült”?
    • Volt-e agresszió, erőszak a játék során? (Milyen formában?)
    • Voltak-e olyan játékosok, akik igyekeztek mindig együtt maradni? Miért?
    • Ki idézne fel olyan eseményt, amikor kirekesztett volt, vagy kirekesztést tapasztalt az életben?
  • Variációk:

    • Matematikai gondolkodás (számolás) fejlesztésére: konkrét szám helyett mondhatunk feladatot, melyben a számolási művelet(ek) ereménye jelenti a cápák számát.
    • Más tantárgyak esetén: a tantárgyhoz kapcsolódó számokkal. Pl. ennyi pár lába van a rovaroknak, ennyi testtája van a szitakötőknek, a tejfogak számának negyede stb. Történelem tantárgyban az évszámokat használhatjuk stb.
  • Biztonság:

    A játékosok kerüljék az erőszakot a csoportok alakításakor, tartsák tiszteletben egymás döntését! (Ne lökdösődjenek, ne rángassák egymást, ne fenyegessék egymást stb.)

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?