Rövid leírás:
A résztvevőknek olyan létszámú csoportokba kell tömörülniük, ahány cápa érkezik.
Jelleg:
Energetizáló, csoportalakító.
Alsó tagozaton matematika órán tantárgyi játékként.
Bármely tantárgy esetén a tantárgy során felmerülő számok (évszámok, testtájak száma, megyék száma stb.) használatával.
Hely:
Teremben és szabadtéren egyaránt. Kb. 5×5 méteres üres terület szükséges.
Létszám:
10-30 fő (egész osztály számára is)
Életkor:
6 éves kortól
Időtartam:
5-10 perc
Elsődleges cél:
A játékkal többféle célunk lehet, pl.:
- Az együttműködés erősítése.
- Tolerancia fejlesztése
- Empátia fejlesztése
- Csoportdöntés elfogadásának fejlesztése
- A kirekesztettség megtapasztalása stb.
Előkészítés:
A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1-2 perc.
Esetleges eszköz előkészítése köteles változat esetén: kötél összecsomózva a két végén, hogy körben megfoghassák.
Kellékek:
Nem szükséges. (Esetleg a játékvezetőnek a kapitányság jelzésére kalap, síp, matrózcsíkos öltözet stb.)
Felvezetés:
A játékosok álljanak szétszórtan a rendelkezésre álló területen!
Egy lehetséges kerettörténet:
“Hajótöröttek vagytok, és együtt úsztok az elsüllyedt hajótól a közeli szigetig. Csakhogy a víz tele van cápákkal. Mindig több jön egyszerre, mert ezek olyan cápák, hogy a csoportban összekapaszkodó embereket nem támadják meg, ha a csoport létszáma annyi, mint ahány cápa együtt érkezik. Pl. ha a cápák száma 3, akkor csak olyan embereket támadnak meg, akik nem hárman kapaszkodnak egymásba, hanem kevesebben vagy többen. Azt, hogy hány cápa jön, csak a kapitány látja, mert ő egy felfújt egyszemélyes gumicsónakban ül. Ő mondja meg, hogy hány cápa jön.”
A játék menete:
A játékvezető (a kapitány) elkiáltja magát, hogy: „Jönnek a cápák!” Erre a szerteszét járkáló résztvevők megállnak, a kapitány felé fordulnak és visszakérdeznek: „Hány?” Amennyi számot a kapitány mond, minél gyorsabban akkora létszámú csoportokba kell tömörülniük, egymással összekapaszkodniuk (kéz vagy vállfogással). Így megmenekülnek a cápák támadásától. Aki nem akkora létszámú csapatba áll, vagy nem fér be a csoportba, azok cápatámadás áldozatává vállnak. Első alkalommal még csak megijeszti őket a cápa, de nem történik bajuk. Ha már begyakorolták a játékot, akkor nehezíthetünk. Akit a cápa megtámadott, csak az egyik lábát használhatja (egy lábon ugrálhat), mert a másik megsérült. A következő alkalommal az egyik karja sérül meg: egy lábon ugrál és az egyik karját nem használhatja (a kezével az ellentétes vállát kell fognia). Ha így is cápatámadás éri, a szeme sérül meg, a másik kezével az egyik szemét betakarja tenyérrel. Ha ezután sem sikerül megmenekülnie a következő támadáskor, akkor kiesik a játékból.
Egyszerre csak egy sérülés szerezhető. Ha a következő menetben sikerül egy biztonságot adó csoportba bekerülnie, a sérülése meggyógyul. Mindig a legutolsó sérülés gyógyul meg (tehát visszafelé haladva: szem, kar, láb).
A kieső játékosok: állhatnak karjukat feltartva a játéktéren, nehezítve a többiek tevékenységét.
Lezárás:
Ha a játék célja meghatározott létszámú csoportok alakítása volt, akkor állítjuk le a játékot, ha létre jöttek a megfelelő létszámú csoportok.
Ha kiesésre játszatjuk: megszabhatunk egy játék időtartamot (pl. 5 perc), és ha ez letelt, befejezzük a játékot, vagy újat kezdünk.
Feldolgozás, megbeszélés:
Egy-két menet után beszéljük meg a tapasztalatokat. Javasolt témák:
- Hogyan érezték magukat, amikor nem sikerült egy csoporthoz kapcsolódniuk? (Milyen érzés volt kirekesztettnek lenni?)
- Mit éreztek, amikor egy társuk „megsérült”?
- Volt-e agresszió, erőszak a játék során? (Milyen formában?)
- Voltak-e olyan játékosok, akik igyekeztek mindig együtt maradni? Miért?
- Ki idézne fel olyan eseményt, amikor kirekesztett volt, vagy kirekesztést tapasztalt az életben?
Variációk:
- Matematikai gondolkodás (számolás) fejlesztésére: konkrét szám helyett mondhatunk feladatot, melyben a számolási művelet(ek) ereménye jelenti a cápák számát.
- Más tantárgyak esetén: a tantárgyhoz kapcsolódó számokkal. Pl. ennyi pár lába van a rovaroknak, ennyi testtája van a szitakötőknek, a tejfogak számának negyede stb. Történelem tantárgyban az évszámokat használhatjuk stb.
Biztonság:
A játékosok kerüljék az erőszakot a csoportok alakításakor, tartsák tiszteletben egymás döntését! (Ne lökdösődjenek, ne rángassák egymást, ne fenyegessék egymást stb.)
Nyomtatás:
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!