• Rövid leírás:

    Jegesmedve fogócska.

    A jegesmedve üldözi a fókát. A többi tanuló egymással szemben egymás kezét érintve a jégtáblák. A fóka a jégtáblán megmenekül: a jégtáblát alkotó egyik játékosba belekarol. A pár másik tagja lesz az új fóka.

  • Jelleg:

    Energetizáló.

    Bármely foglalkozás elején élénkítésre vagy foglalkozás közben a pihenésként.

  • Hely:

    Teremben és szabadtéren egyaránt.

  • Létszám:

    8 főtől.

  • Életkor:

    6 éves kortól

  • Időtartam:

    5 perc

  • Elsődleges cél:

    Élénkítés, figyelem és emlékezet fejlesztése, egymásra figyelés.

  • Előkészítés:

    A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1 perc.

    A tanulók párokban helyezkedjenek el egymással szemben karnyújtásnyira, egymás karját fogva.

  • Kellékek:

    Nem szükséges.

  • Felvezetés:

    A játékosok álljanak párokba a rendelkezésre álló területen, egymással szemben karnyújtásnyira! Az egyes párok között legyen legalább fél méter távolság.

    Magyarázzuk el a szabályokat.

  • A játék menete:

    Egy párt jelöljünk ki! A pár egyik tagja lesz a jegesmedve (fogó), a másik a fóka (menekülő). A jegesmedve szerepét játszó utánozza a jegesmedve mozgását, a fókát a másik játékos. Közösen is kitalálhatjuk, hogy hogyan mozoghatnak, milyen hangot adjanak ki.

    Mindketten a szerepüknek megfelelő gesztusukat eljátszva haladhatnak. A fóka menekülés közben bármely jégtáblát alkotó pár egyik tagjának karjába belekarolva házba kerül. A pár másik tagja folytatja fókaként. Változat: ha a fóka házba került, a pár másik tagja lesz az új jegesmedve, az addigi medve fókává válik. Ha a jegesmedve elkapja a menekülő fókát, szerepcsere.

  • Lezárás:

    Ha a játékosok kellően felélénkültek, a játékot befejezzük.

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    Változott-e lelkiállapotunk a játék során? Milyen érzéseket váltott ki a játék? Mi volt nehéz/könnyű a játékban? Mi szükséges a sikeres játékhoz? Mely tulajdonságainkat fejlesztette?

    Kiesés esetén: milyen érzéseket szül a kiesés/bennmaradás? Volt-e vita arról, hogy ki esik ki?

  • Variációk:

    • a házból kiinduló játékos lesz a medve
    • a házból kiinduló játékos fóka
    • több medvével és több fókával  – nagyobb létszám esetén, ez esetben a medvék csak saját fókájukra vadásszanak
  • Biztonság:

    A feladatok során figyeljenek magukra és társaikra, hogy ne okozzanak sérülést!