Rövid leírás:
Több csapat, egymástól elkülönülten közös hidat épít. Minden csapat a híd egy-egy részletét.
Egy meghatározott kommunikációs térben a csapatok egy-egy küldötte megbeszélést tarthat.
Jelleg:
Kreatív problémamegoldás, kommunikáció, együttműködés.
Hely:
Több teremben egyidejűleg. Minden csapat külön teremben + egy kommunikációs terem.
Létszám:
6-főtől nagyobb létszámig is (teljes osztály számára, vagy még több tanuló esetén is alkalmazható).
Életkor:
12 éves kortól
Időtartam:
30 perc vagy több.
Elsődleges cél:
Együttműködés, kreativitás, kommunikációs készségek fejlesztése.
Előkészítés:
A szükséges anyagok összegyűjtése.
Kellékek:
Híd építéséhez szükséges, lehetséges anyagok tetszés szerint. Pl.:
- szívószál (egyenes vagy hajlítható végű)
- A4-es papírlap
- A3-as vagy A2-es fénymásolópapír
- műszaki karton
- egyéb keményebb karton papír
- cellux (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)
- gémkapocs (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)
- hurkapálca (ragasztó nélkül nem sok értelme van, nem szoktam adni)
- folyékony ragasztó (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)
Adható eszközök:
- olló
- papír (tervezéshez, nem beépíthető)
- toll vagy ceruza
- filctoll (dekoráláshoz)
Továbbá minden csapatnak szüksége lehet egy asztalra, székekre, de ez sem kőbe vésett. Az áthidalandó távolsághoz használj két széket vagy asztalt/zsámolyt, stb. jelölőül! Attól függően, hogy milyen alapanyagokat adsz, illetve hány részből áll a híd, mekkora súlyt kell majd megtartania, jelöld ki a két székek/asztalok közötti távolságot.
Felvezetés:
Oszd el a résztvevőket csapatokba, ez történhet az ő választásuk szerint is, de pár- és csoportalakító játékokat is alkalmazhatsz.
Maximum 5 fő legyen egy csapatban, de ha lehet inkább négy vagy kevesebb. Ha ennél többen vannak, könnyen előfordulhat, hogy valaki kimarad a folyamatokból.
Nagyon fontos része a gyakorlatnak, hogy a csapatok ne érintkezzenek egymással, csak a megjelölt helyen és (szabálytól függő ) időben. Erre a legjobb, ha minden csapat egy-egy teremben vagy szobában tartózkodik és ki van jelölve egy közös “találkozóhely” és oda van korlátozva a kommunikáció.
Ha megvan a csapatok szétosztása, mindenkinek megvan a “bázisa” ismertesd a játék menetét és annak szabályait.
“Kedves Csapatok!
A hatalmas, monszun okozta esőzések miatt Mianmar északi tartományaiban, a hegyekbe vezető utak hídjai sok helyütt leomlottak. Szerencsére senki sem sérült meg. Az ázsiai ország vezetői több magyar építőirodát, köztük a Ti irodátokat kérte meg egy új, strapabíróbb híd prototípus megépítésére. A pályázatra több jelentkező is van, megversenyeztetnek titeket, a legjobban tetsző konstrukció kapja meg a konszernt. A feladatotok az lesz, hogy a rendelkezésre álló időben, megadott eszközökből, egy olyan hidat építsetek, amely egyrészt áthidalja az itt látható távolságot a két szék között, másrészt pedig bármelyik pontjára helyezve , képes megtartani egy fél (1-másfél, stb.) literes palackot. A hidat több részletben kell elkészítenetek, és az építési idő lejárta előtt össze kell illeszteni. Minden csapat a híd egy részéért felelős, melyeknek pontosan ugyan akkorának kell lenniük és ugyan úgy kell kinézniük, sőt, ugyan azzal a technikával kell készüljenek mind a többieké. Tilos bármilyen plusz alapanyagot beépíteni, csak az általam adott anyagokat használhatjátok fel. Igyekezzetek kreatívan gondolkodni és elengedni a sablonokat. Lépjetek ki a dobozból! Minél több ötlet hangozzon el és törekedjetek minden csapattagot bevonni a folyamatokba! Kérlek ebben a gyakorlatban ne használjátok a mobiltelefonotokat!
Minden csapatnak lesz egy saját tervező szobája. Az alapanyagokat vagy bármilyen más eszközt szigorúan tilos a szobából kihozni. A közös kommunikációra ezt a közös teret használhatjátok. Csapatonként egy időben mindig csak egy ember jöhet ki a közös térbe, de a konzultációra küldött embereket, akár minden körbe cserélhetitek. Ha szeretnétek kapcsolatba lépni a másik csapattal/csapatokkal, kopogjatok be hozzájuk, majd a közös térben várjatok rájuk. Tetszőleges alkalommal és ideig konzultálhattok egymással. Nincs külön tervezési és építési idő, csak “idő” van, amit legjobb belátásotok szerint használjatok fel, de mielőtt bárki hevesen nekiugrana a papírok szétvagdosásának és az építésnek, ne feledjétek, hogy a híd minden része pontosan ugyanolyan kell legyen!
Jó munkát kívánok mindenkinek!”
A játék menete:
- Szabályok ismertetése.
- A csapatok számára eszközök és anyagok kiosztása.
- A csapatok elvonulása a tervezőszobákba.
- Építkezés megkezdése. Megbeszélések a játékosok igényeinek megfelelő időkben, kijelölt helyen – egy-egy küldött részvételével.
- Építés befejezése, a híd összeállítása, tesztelése.
- Megbeszélés, feldolgozás.
Lezárás:
Ha lejárt az előre megszabott idő, teszteltétek a hidat – befejeződik a játék.
Feldolgozás, megbeszélés:
A gyakorlat több témát is érinthet. A Mi történt? és Hogy éreztétek magatokat? kérdések már be is hozhatják őket, és Te, a célodnak és a történteknek megfelelően irányíthatod a részvevőket abba az irányba, amelyikbe szeretnéd.
Mint a legtöbb élménypedagógiai gyakorlat, ez is sokféle témára kifuttatható. Akarva akaratlanul is több készségét érinti a résztvevőknek. Kommunikáció, problémamegoldás, együttműködés, stb. A továbbiakban általános kérdéseket találsz a feldolgozáshoz.
Lehetséges kérdések a feldolgozáshoz:
- Milyen nehézségeket és kihívásokat okozott a feladat?
- Mik voltak a megoldásaitok ezekre a nehézségekre/kihívásokra?
- Hogy működött a kommunikáció a csoporton belül?
- Kérlek mondj rá néhány konkrét példát!
- Hogy működött a kommunikáció a többi csapattal?
- Mi okozott nehézséget?
- Hogy döntöttétek el, hogy ki legyen a konzultáló személy?
- Végig ő volt, vagy cseréltétek menet közben? Ha igen, erre miért volt szükség?
- Mi alapján fogadtátok el a végső tervet?
- Mire figyeltél a gyakorlat közben? Magadra? A megoldásra? A többi résztvevőre?
- Kiléptél-e a komfort zónádból?
- Ha igen, mikor és mi történt?
- Mit jelképezett számodra a híd?
- Milyen érzés volt, mikor a tesztre került a sor?
- Milyen tanulságokat tudsz levonni a csoport működésére nézve?
- Legközelebb egy hasonló gyakorlat során mit csinálnál ugyan így, mit másként?
Variációk:
Biztonság:
Az eszközökkel óvatosan bánjanak, fegyelmezetten dolgozzanak!
Nyomtatás: