• Rövid leírás:

    Több csapat, egymástól elkülönülten közös hidat épít. Minden csapat a híd egy-egy részletét.

    Egy meghatározott kommunikációs térben a csapatok egy-egy küldötte megbeszélést tarthat.

  • Jelleg:

    Kreatív problémamegoldás, kommunikáció, együttműködés.

  • Hely:

    Több teremben egyidejűleg. Minden csapat külön teremben + egy kommunikációs terem.

  • Létszám:

    6-főtől  nagyobb létszámig is (teljes osztály számára, vagy még több tanuló esetén is alkalmazható).

  • Életkor:

    12 éves kortól

  • Időtartam:

    30 perc vagy több.

  • Elsődleges cél:

    Együttműködés, kreativitás, kommunikációs készségek fejlesztése.

  • Előkészítés:

    A szükséges anyagok összegyűjtése.

  • Kellékek:

    Híd építéséhez szükséges, lehetséges anyagok tetszés szerint. Pl.:

    • szívószál (egyenes vagy hajlítható végű)
    • A4-es papírlap
    • A3-as vagy A2-es fénymásolópapír
    • műszaki karton
    • egyéb keményebb karton papír
    • cellux (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)
    • gémkapocs (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)
    • hurkapálca (ragasztó nélkül nem sok értelme van, nem szoktam adni)
    • folyékony ragasztó (nem szoktam adni, nagyon megkönnyíti)

    Adható eszközök:

    • olló
    • papír (tervezéshez, nem beépíthető)
    • toll vagy ceruza
    • filctoll (dekoráláshoz)

    Továbbá minden csapatnak szüksége lehet egy asztalra, székekre, de ez sem kőbe vésett. Az áthidalandó távolsághoz használj két széket vagy asztalt/zsámolyt, stb. jelölőül! Attól függően, hogy milyen alapanyagokat adsz, illetve hány részből áll a híd, mekkora súlyt kell majd megtartania, jelöld ki a két székek/asztalok közötti távolságot.

  • Felvezetés:

    Oszd el a résztvevőket csapatokba, ez történhet az ő választásuk szerint is, de pár- és csoportalakító játékokat is alkalmazhatsz.

    Maximum 5 fő legyen egy csapatban, de ha lehet inkább négy vagy kevesebb. Ha ennél többen vannak, könnyen előfordulhat, hogy valaki kimarad a folyamatokból.

    Nagyon fontos része a gyakorlatnak, hogy a csapatok ne érintkezzenek egymással, csak a megjelölt helyen és (szabálytól függő ) időben. Erre a legjobb, ha minden csapat egy-egy teremben vagy szobában tartózkodik és ki van jelölve egy közös “találkozóhely” és oda van korlátozva a kommunikáció.

    Ha megvan a csapatok szétosztása, mindenkinek megvan a “bázisa” ismertesd a játék menetét és annak szabályait.

    “Kedves Csapatok!

    A hatalmas, monszun okozta esőzések miatt Mianmar északi tartományaiban, a hegyekbe vezető utak hídjai sok helyütt leomlottak. Szerencsére senki sem sérült meg. Az ázsiai ország vezetői több magyar építőirodát, köztük a Ti irodátokat kérte meg egy új, strapabíróbb híd prototípus megépítésére. A pályázatra több jelentkező is van, megversenyeztetnek titeket, a legjobban tetsző konstrukció kapja meg a konszernt. A feladatotok az lesz, hogy a rendelkezésre álló időben, megadott eszközökből, egy olyan hidat építsetek, amely egyrészt áthidalja az itt látható távolságot a két szék között, másrészt pedig bármelyik pontjára helyezve , képes megtartani egy fél (1-másfél, stb.) literes palackot.  A hidat több részletben kell elkészítenetek, és az építési idő lejárta előtt össze kell illeszteni. Minden csapat a híd egy részéért felelős, melyeknek pontosan ugyan akkorának kell lenniük és ugyan úgy kell kinézniük, sőt, ugyan azzal a technikával kell készüljenek mind a többieké. Tilos bármilyen plusz alapanyagot beépíteni, csak az általam adott anyagokat használhatjátok fel. Igyekezzetek kreatívan gondolkodni és elengedni a sablonokat. Lépjetek ki a dobozból! Minél több ötlet hangozzon el és törekedjetek minden csapattagot bevonni a folyamatokba! Kérlek ebben a gyakorlatban ne használjátok a mobiltelefonotokat!

    Minden csapatnak lesz egy saját tervező szobája. Az alapanyagokat vagy bármilyen más eszközt szigorúan tilos a szobából kihozni. A közös kommunikációra ezt a közös teret használhatjátok. Csapatonként egy időben mindig csak egy ember jöhet ki a közös térbe, de a konzultációra küldött embereket, akár minden körbe cserélhetitek. Ha szeretnétek kapcsolatba lépni a másik csapattal/csapatokkal, kopogjatok be hozzájuk, majd a közös térben várjatok rájuk. Tetszőleges alkalommal és ideig konzultálhattok egymással.  Nincs külön tervezési és építési idő, csak “idő” van, amit legjobb belátásotok szerint használjatok fel, de mielőtt bárki hevesen nekiugrana a papírok szétvagdosásának és az építésnek, ne feledjétek, hogy a híd minden része pontosan ugyanolyan kell legyen!

    Jó munkát kívánok mindenkinek!”

  • A játék menete:

    1. Szabályok ismertetése.
    2. A csapatok számára eszközök és anyagok kiosztása.
    3. A csapatok elvonulása a tervezőszobákba.
    4. Építkezés megkezdése. Megbeszélések a játékosok igényeinek megfelelő időkben, kijelölt helyen – egy-egy küldött részvételével.
    5. Építés befejezése, a híd összeállítása, tesztelése.
    6. Megbeszélés, feldolgozás.
  • Lezárás:

    Ha lejárt az előre megszabott idő, teszteltétek a hidat – befejeződik a játék.

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    A gyakorlat több témát is érinthet. A Mi történt? és Hogy éreztétek magatokat? kérdések már be is hozhatják őket, és Te, a célodnak és a történteknek megfelelően irányíthatod a részvevőket abba az irányba, amelyikbe szeretnéd.

    Mint a legtöbb élménypedagógiai gyakorlat, ez is sokféle témára kifuttatható. Akarva akaratlanul is több készségét érinti a résztvevőknek. Kommunikáció, problémamegoldás, együttműködés, stb. A továbbiakban általános kérdéseket találsz a feldolgozáshoz.

    Lehetséges kérdések a feldolgozáshoz: 

    • Milyen nehézségeket és kihívásokat okozott a feladat?
    • Mik voltak a megoldásaitok ezekre a nehézségekre/kihívásokra?
    • Hogy működött a kommunikáció a csoporton belül?
    • Kérlek mondj rá néhány konkrét példát!
    • Hogy működött a kommunikáció a többi csapattal?
    • Mi okozott nehézséget?
    • Hogy döntöttétek el, hogy ki legyen a konzultáló személy?
    • Végig ő volt, vagy cseréltétek menet közben? Ha igen, erre miért volt szükség?
    • Mi alapján fogadtátok el a végső tervet?
    • Mire figyeltél a gyakorlat közben? Magadra? A megoldásra? A többi résztvevőre?
    • Kiléptél-e a komfort zónádból?
    • Ha igen, mikor és mi történt?
    • Mit jelképezett számodra a híd?
    • Milyen érzés volt, mikor a tesztre került a sor?
    • Milyen tanulságokat tudsz levonni a csoport működésére nézve?
    • Legközelebb egy hasonló gyakorlat során mit csinálnál ugyan így, mit másként?
  • Variációk:

  • Biztonság:

    Az eszközökkel óvatosan bánjanak, fegyelmezetten dolgozzanak!

  • Nyomtatás: