Hármas határ
Alakítsunk hármas csoportokat! Minden csoport helyezkedjen el úgy, hogy egy flipchart lapot körbe tudjanak ülni, állni, a csoportok egymást ne zavarják!
Mindenki válasszon egy olyan színű zsírkrétát, ami a csoporton belül megkülönbözteti majd az ő munkáját a többiekétől!
Mindenki némán, anélkül, hogy elárulná, gondolatban válasszon magának egy szimbólumot, jelet, formát, egyszerű rajzot, amit majd rajzolni fog a lapra bármilyen méretben, tetszés szerinti mennyiségben! Ne mondja meg a többieknek, de próbálja úgy kitalálni, hogy a csoporton belül lehetőleg a többiek ne válasszák ugyanazt a szimbólumot! Ha a rajzolás során kiderül, hogy mégis lesz olyan társa, aki ugyanazt választja, akkor se beszéljenek!
Rajzolás közben három utasítást fog adni a játékvezető:
- Szövetkezz! (működj együtt)
- Érvényesülj! (tűnj ki)
- Határolódj el! (vonulj külön, dolgozz egyedül)
Az utasításnak megfelelően rajzold az előzőleg kigondolt jeledet!
Némán kell rajzolniuk! Egymást nem érinthetik, fizikai erőszakot nem alkalmazhatnak, a zsírkréta és a papír lehetőleg minél kevésbé sérüljön!
Kérdezzük meg, hogy van-e valami kérdésük a feladattal kapcsolatban! Válaszoljunk úgy, ahogy a céljainknak megfelel (hagyhatunk bizonytalanságot a tanulókban, hagyhatjuk, hogy egyéni módon értelmezzék a problémát, vagy konkrét választ is adhatunk)!
Végezzük el a gyakorlatot – a különböző utasításokat váltogatva! Közben figyeljük a tanulókat!
Néhány perc múlva megállítjuk a feladatot. Üljünk körbe a megbeszéléshez! A másik csapatok számára továbbra se közöljék a résztvevők, hogy melyik színt használták, milyen szimbólumot rajzoltak!
Megbeszélés, feldolgozás:
Rakjuk a kör közepére a talajra a rajzokat egymásra. Kérdések a megbeszéléshez:
- Mi tűnik fel a rajzon?
- Milyen hatással van rátok ez a kép?
- Melyik szimbólum érvényesül jobban? Melyik határolódik el? Melyik szövetkezik inkább?
- Kié lehet az adott szimbólum? Miért gondoljuk így?
- A rajzon megfigyeltek egyeznek-e a tanulóról alkotott képünkkel?
- Az egyes rajzokat egymással összehasonlítva, milyen különbségeket találunk a rajz hangulatában? A rajz alapján kialakult benyomásunk mennyire egyezik a csoportot alkotókról kialakult képünkkel, a csoporttal?
- Milyen érzések keletkeztek bennünk a rajzolás során?