Gyilkosvadászat

Célrendszer:

Fő cél: a hatékony csoportmunka és interaktív tanulás alapszabályainak kialakítása.

Fejlesztendő területek:

  • együttműködés fejlesztése
  • önértékelés fejlesztése
  • felelősségvállalás fejlesztése
  • logikus gondolkodás
  • verbális kommunikáció

A gyakorlat menete:

  • A csoport nagy körben foglal helyet – egymástól távolabb ülve. Minden tanuló számára nagyjából azonos arányban kiosztjuk a nyomkártyákat. Ismertetjük a játék célját, szabályait.
  • A szabályok:
    • Mindenkinek meg kell őriznie a kártyáját: nem adhatják át másnak, nem mutathatják meg.
    • A csoportból csak egy valaki írhat.
    • Senki nem hagyhatja el a helyét.
    • Ha úgy vélik, hogy meg van mind a 6 válasz, szóljanak – a játékvezető elmondja, hogy hány válasz jó. Ha van hibás válasz, akkor folytatódik a vadászat.
    • A helyes válaszok megtalálására 15 perc áll rendelkezésre.
  • A tanár felírja a 6 kérdést, amire a kártyák segítségével meg kell adnia a csoportnak a válaszokat.
  • A tanulók a szabályokat betartva megpróbálják a 6 helyes választ kitalálni.

Ha a csoport úgy véli (közös döntés alapján), hogy meg van a 6 válasz, szólnak. A tanár elmondja, hogy hány válasz helyes. Ha szükséges, tovább folytatják a megbeszélést, míg le nem jár az idő.

Kérdések:

  1. Kit öltek meg?
  2. Ki a gyilkos?
  3. Mikor történt a gyilkosság?
  4. Hol?
  5. Milyen fegyverrel történt?
  6. Miért történhetett a gyilkosság?

Feldolgozás

  1. A vita és a veszekedés

Videó a vita és a veszekedés különbségeinek magyarázatához: https://zanza.tv/magyar-nyelv/retorika/kulturalt-vita

  1. A csoport működésének értékelése

Kérdőív kitöltése, majd megbeszélése. A kérdőív kiadható nyomtatásban vagy online formában (google űrlap – ez esetben azonnal megjelenik az összesítés is.  pl. https://forms.gle/3MzDv7UjZdSyNvK16 )

Értékeld, hogyan működött a csoport a gyakorlat során!

Döntsd el, hogy szerinted mennyire voltak jellemzőek a feladat megoldása során a csoportra a felsorolásban szereplő állítások!

1 – nem volt jellemző….. 5: jellemző volt

Szempontok:

  • Kialakultak vezető szerepek
  • A vezetők jól tudták irányítani a csoportot
  • A csoport elfogadta a vezetők irányítását
  • A megbeszélések jól szervezettek voltak
  • Mindenki bevonódott a feladatba
  • Az információk közös feldolgozása megtörtént
  • A döntésekben mindenki véleménye megjelent
  • A csoport jól gazdálkodott az idővel
  • A csoport tagjaira jellemző volt a visszahúzódás
  • Az együttműködés során a kiabálás, hangoskodás jellemző volt.
  • Veszekedés volt. (Személyeskedés, sértegetés volt)
  • A viták érvekre épültek, meghallgatásra kerültek az ellenvélemények.
  • Gúnyolódás, csúfolódás volt jellemző