Gyilkosvadászat
Célrendszer:
Fő cél: a hatékony csoportmunka és interaktív tanulás alapszabályainak kialakítása.
Fejlesztendő területek:
- együttműködés fejlesztése
- önértékelés fejlesztése
- felelősségvállalás fejlesztése
- logikus gondolkodás
- verbális kommunikáció
A gyakorlat menete:
- A csoport nagy körben foglal helyet – egymástól távolabb ülve. Minden tanuló számára nagyjából azonos arányban kiosztjuk a nyomkártyákat. Ismertetjük a játék célját, szabályait.
- A szabályok:
- Mindenkinek meg kell őriznie a kártyáját: nem adhatják át másnak, nem mutathatják meg.
- A csoportból csak egy valaki írhat.
- Senki nem hagyhatja el a helyét.
- Ha úgy vélik, hogy meg van mind a 6 válasz, szóljanak – a játékvezető elmondja, hogy hány válasz jó. Ha van hibás válasz, akkor folytatódik a vadászat.
- A helyes válaszok megtalálására 15 perc áll rendelkezésre.
- A tanár felírja a 6 kérdést, amire a kártyák segítségével meg kell adnia a csoportnak a válaszokat.
- A tanulók a szabályokat betartva megpróbálják a 6 helyes választ kitalálni.
Ha a csoport úgy véli (közös döntés alapján), hogy meg van a 6 válasz, szólnak. A tanár elmondja, hogy hány válasz helyes. Ha szükséges, tovább folytatják a megbeszélést, míg le nem jár az idő.
Kérdések:
- Kit öltek meg?
- Ki a gyilkos?
- Mikor történt a gyilkosság?
- Hol?
- Milyen fegyverrel történt?
- Miért történhetett a gyilkosság?
Feldolgozás
-
A vita és a veszekedés
Videó a vita és a veszekedés különbségeinek magyarázatához: https://zanza.tv/magyar-nyelv/retorika/kulturalt-vita
-
A csoport működésének értékelése
Kérdőív kitöltése, majd megbeszélése. A kérdőív kiadható nyomtatásban vagy online formában (google űrlap – ez esetben azonnal megjelenik az összesítés is. pl. https://forms.gle/3MzDv7UjZdSyNvK16 )
Értékeld, hogyan működött a csoport a gyakorlat során!
Döntsd el, hogy szerinted mennyire voltak jellemzőek a feladat megoldása során a csoportra a felsorolásban szereplő állítások!
1 – nem volt jellemző….. 5: jellemző volt
Szempontok:
- Kialakultak vezető szerepek
- A vezetők jól tudták irányítani a csoportot
- A csoport elfogadta a vezetők irányítását
- A megbeszélések jól szervezettek voltak
- Mindenki bevonódott a feladatba
- Az információk közös feldolgozása megtörtént
- A döntésekben mindenki véleménye megjelent
- A csoport jól gazdálkodott az idővel
- A csoport tagjaira jellemző volt a visszahúzódás
- Az együttműködés során a kiabálás, hangoskodás jellemző volt.
- Veszekedés volt. (Személyeskedés, sértegetés volt)
- A viták érvekre épültek, meghallgatásra kerültek az ellenvélemények.
- Gúnyolódás, csúfolódás volt jellemző