Csomók a kötélen
Foglalkozás leírása.
Foglalkozás leírása.
Fő gyakorlat:
Kiegészítő gyakorlat:
Cél: ráhangolódás, egymás megfigyelése.
Egy résztvevő kimegy a teremből. A többiek változtatnak magukon néhány dolgot (3-5), amit a kint lévő játékosnak kell kitalálni, miután bejött.
Forrás: A játék nem játék 2. 191. oldal
Forrás: Besnyi: A játék nem játék 2. 191. oldal
Cél: gondolkodás, kommunikáció, rajzos ábrázolási készség fejlesztése.
Minden résztvevő ír egy tetszőleges mondatot egy A/4 méretű lap tetejére, majd azt kétszer lehajtja. A lapokat kicserélik egymás közt. A játékosok felhajtják a lap tetejét és elolvassák a mondatot, majd visszahajtják. A mondat lényegét, tartalmát a lapon lerajzolják, ábrázolják. A lapokat tovább adják olyan résztvevő számára, aki az adott lapot még nem látta. Lehet körben is adni. A játékos a rajz alapján megpróbálja kitalálni, hogy mi lehetett az eredeti mondat, és leírja a lap aljára.
Ezután minden résztvevő körben helyezkedik el, egyesével bemutatják a rajzokat, és elmondják, hogy szerintük mi lehet a lap tetején szereplő eredeti mondat. A többiek is találgathatnak, majd megnézzük az eredeti mondatot. Mennyire sikerült megközelíteni?
Cél: együttműködés, problémamegoldás, szerepek tudatosítása
A résztvevők párban helyezkednek el egymással szemben. Minden pár kap egy-egy rudat, melyet egy-egy kézzel fognak a két végüknél, a rudakat párhuzamosan tartva. A szélen álló pár rúdjaira a játékvezető ráhelyez egy labdát. A feladat: a párok adják tovább mellettük álló párok számára a labdát úgy, hogy ne essen le, majd vissza.
Változat:
Megbeszélés, feldolgozás:
Forrás: ismert élménypedagógiai gyakorlat változata
Forrás: Axel Rachow: Tréningkoktél a trénerek klubjából. Z-Press Kiadó 2016. 211-2012. oldal
Cél: együttműködés, csapaton belüli szerepek tudatosítása, saját szerep megfigyelése, a szereppel kapcsolatos viselkedések tudatosítása
Eszköz: kb. 12 m-es mászókötél
Feladat: Egy kötélre annyi csomót kötünk, ahányan vannak a csoportban. A feladat során ezeket kell kibontani a következő szabályok betartásával:
A gyakorlat megszemélyesítése: együttműködést igénylő helyzetekben különböző szerepekben lehetek, a csoport összetételétől függően. Ugyanabban a feladatban lehetek vezető, ötletadó, szervező, segítő, végrehajtó vagy passzív, ellenálló, akadályozó. Vannak helyzetek, amikor lennének ötleteim, de inkább nem osztom meg, mert pl. túlságosan is agresszív irányítók vannak, máskor bizonytalan vagyok és inkább elfogadom a hangadók irányítását annak ellenére, hogy tudok jobb megoldást.
A játékvezető szerepe: megfigyelés, a viselkedések, szerepek feljegyzése, szabályok betartásának felügyelete.
Visszajelzés kérése: mit tapasztaltatok, mit tapasztaltak a többiek?
Feldolgozási lehetőség (körben megbeszélés helyett): kötél csomópontokkal.
Javasolt kérdések: