Cselekvésdominó és Bogozd ki a csomót
Cél:az egymásra figyelés készségeinek erősítése, kommunikációs készségek fejlesztése, a testi közelség elviselésének erősítése, érzelmi reakciók tudatos kinyilvánítása. A tanulók ismerjék fel az egyes tevékenységeket, érzelmeket kísérő testi jeleket a tevékenység lényeges jegyei alapján, meghatározott cél érdekében maguk is tudjanak tudatosan, felismerhető jeleket közvetíteni, viseljék el a kézfogással járó testi érintést.
Feladat:a tanulók intenzíven figyeljék egymás tevékenységeit, csoport előtti viselkedés, érzelmi jelek tudatos közlése, testi érintéses (kézfogásos) helyzetek elviselése, társ általi irányítás elfogadása,
Eredmény:az egymásra odafigyelés, bátorság fejlődése, jártasság alakulása különböző nyilvánvaló testbeszéd elemek megfejtésében. Erősödik a kreativitás. Szövegértés fejlődése.
Előkészület, eszközigény: annyi cédulára feladatok írása, ahány tanuló vesz részt a tevékenységben. (Ha valaki hiányzik, a fennmaradó cédulát is kiosztjuk. Ha többen vannak: tartalékként 2 tevékenységcédulából kettőt készítünk.)
Már ismert gyakorlat nehezítéssel: nem adunk konkrét mondatokat (kreativitás fejlesztése).
A gyakorlat menetének leírása:
Tevékenység: | Fejlesztési terület: |
A résztvevők körben ülnek, kiosztjuk a cédulákat. (Még nem szabad elolvasni.) | Egymásra figyelés.
Kommunikáció. A testi érintés elviselése. Irányítás – végrehajtás. Önbizalom, bátorság a kommunikációban. Érzések kifejezése, felismerése. |
A cédulák megkeverése: mindenki sétálgat a területen és vezényszóra megcseréli valakivel a céduláját. Néhány ismétlés után mindenki leül a körben elhelyezett székekre. | |
A feladat ismertetése. (Már ismert feladat – gyakorlás, továbbfejlesztés, nehezítésekkel).. | |
A tanulók egymás után elvégzik a cédulára írt tevékenységeket, a megfelelő sorrendben. | |
Megbeszélés:
– Kinek okozott nehézséget a játék során eldönteni, hogy mikor következik? Mi volt a nehézség? – Van-e olyan, aki utólag másként játszaná el a szerepét? Miért? Hogyan?
|