Csapva vagy csúsztatva
Eszközök:
- 1 db pénzérme, padok és székek (tanulónként)
Előkészület:
- A résztvevők két csapatra osztása.
- A csapat tagjai egymás mellett leülnek a padok mögé egy sorban, a másik csapat az asztal(ok) túloldalán.
A játék menete:
- Az egyik csapat („A” csapat) kap egy pénzérmét. (A játékvezető végig megy a sor mögött, úgy tesz, mintha mindenkinek a tenyerébe rakná a pénzérmét.)
- A pénzérmét a csapat az asztal alatt (a másik csapattól eltakarva) egymásnak adogatja úgy, hogy a másik csapat („B” csapat) nem tudja, hogy kinél van a pénzérme.
- A másik csapatból („B” csapatból) egy kijelölt játékos néhány másodperc eltelte után (amikor a játékvezető engedélyezi) azt mondja: „Állj!”
- Az „A” csapat abbahagyja a pénzérme továbbadását.
- Aki a „B” csapatból mondta, hogy állj, eldöntheti, hogy a másik csapat tagjai milyen módon teszik az asztalra kezeiket. A két mód: „csapva” és „csúsztatva”.
- A csapva azt jelenti, hogy tenyérrel lefelé, nyújtott újjakkal az asztalra csapják,
- a csúsztatva azt jelenti, hogy az asztal szélétől kb. 30 cm-re előre csúsztatják a lefelé fordított tenyerüket nyújtott újjakkal.
- Mindkét esetben a pénznek az asztalhoz kell érnie.
- A „B” csapat tagjai a felszólításra egyszerre az adott módon az asztalra teszik a kezüket. Az „A” csapat játékosai közben figyelnek és megpróbálják megállapítani, hogy kinél van a pénz (amit az asztalra kell tenni a tenyér alá).
- Az „A csapat játékosai rövid tanácskozást tarthatnak, megbeszélhetik, hogy kinél lehet a pénz.
- Az „A” csapatból az a játékos, aki mondta, hogy állj, sorban kéri az ellenfél játékosait, hogy emeljék fel egy-egy tenyerüket, hogy megmutassák, nincs alatta a pénz.
- Próbajáték, magyarázattal. Ha van kérdés, válaszolunk rá.
Az „A” csapat akkor sikeres, ha a „B” csapatból a kezét utolsónak felemelő játékosnál van a pénz. Ebben az esetben kap egy pontot. Amennyiben úgy ítéli meg a csapat, hogy biztosan tudja, hogy kinél van a pénz, azonnal kérheti megmutatni, ebben az esetben két pontot kap. Amennyiben nem találná el elsőre, akkor két pontot veszít.
A játék során a csapatok kérhetnek 3x 1-1 perc megbeszélési időt, megszakíthatjuk megbeszéléssel, a történések tudatosításával.
A játék lezárása:
- Vagy meghatározott pontszám eléréséig, vagy
- meghatározott ideig (pl. 10 percig) játszunk.
Változatok:
- A csapatok elrejthetik a pénzt felváltva, vagy úgy is, hogy ha a kitaláló csapat sikeres, akkor megszerzi a pénz elrejtésének jogát, ha sikertelen, akkor marad a másik csapatnál a pénz.
- A kezdő csapatot pénzfeldobással dönthetjük el.
- A csapatoktól kérhetjük, hogy adjanak a csapatnak valamilyen nevet, amely kifejezi a csapat valamely jellemzőjét.
- A játék során alkalmazhatjuk a tapasztalati tanulási modell ciklusát. A játék során (többször is) kérjük meg a csapatokat, hogy beszéljék meg, hogyan fognak működni a siker elérése érdekében.
Feldolgozási javaslat:
- Mikor, milyen feltételek teljesülése esetén volt sikeres a csapat (a kitalálásban, a rejtésben)?
- Mi jelentett nehézséget a játék során?
- Mely stratégiák váltak be és melyek nem?
- Milyen módosításokat javasolnál, hogy a játék élvezetesebb/nehezebb/könnyebb legyen?