Csapva vagy csúsztatva

Eszközök:

  • 1 db pénzérme, padok és székek (tanulónként)

Előkészület:

  • A résztvevők két csapatra osztása.
  • A csapat tagjai egymás mellett leülnek a padok mögé egy sorban, a másik csapat az asztal(ok) túloldalán.

A játék menete:

  • Az egyik csapat („A” csapat) kap egy pénzérmét. (A játékvezető végig megy a sor mögött, úgy tesz, mintha mindenkinek a tenyerébe rakná a pénzérmét.)
  • A pénzérmét a csapat az asztal alatt (a másik csapattól eltakarva) egymásnak adogatja úgy, hogy a másik csapat („B” csapat) nem tudja, hogy kinél van a pénzérme.
  • A másik csapatból („B” csapatból) egy kijelölt játékos néhány másodperc eltelte után (amikor a játékvezető engedélyezi) azt mondja: „Állj!”
  • Az „A” csapat abbahagyja a pénzérme továbbadását.
  • Aki a „B” csapatból mondta, hogy állj, eldöntheti, hogy a másik csapat tagjai milyen módon teszik az asztalra kezeiket. A két mód: „csapva” és „csúsztatva”.
    • A csapva azt jelenti, hogy tenyérrel lefelé, nyújtott újjakkal az asztalra csapják,
    • a csúsztatva azt jelenti, hogy az asztal szélétől kb. 30 cm-re előre csúsztatják a lefelé fordított tenyerüket nyújtott újjakkal.
    • Mindkét esetben a pénznek az asztalhoz kell érnie.
  • A „B” csapat tagjai a felszólításra egyszerre az adott módon az asztalra teszik a kezüket. Az „A” csapat játékosai közben figyelnek és megpróbálják megállapítani, hogy kinél van a pénz (amit az asztalra kell tenni a tenyér alá).
  • Az „A csapat játékosai rövid tanácskozást tarthatnak, megbeszélhetik, hogy kinél lehet a pénz.
  • Az „A” csapatból az a játékos, aki mondta, hogy állj, sorban kéri az ellenfél játékosait, hogy emeljék fel egy-egy tenyerüket, hogy megmutassák, nincs alatta a pénz.
  • Próbajáték, magyarázattal. Ha van kérdés, válaszolunk rá.

Az „A” csapat akkor sikeres, ha a „B” csapatból a kezét utolsónak felemelő játékosnál van a pénz.  Ebben az esetben kap egy pontot. Amennyiben úgy ítéli meg a csapat, hogy biztosan tudja, hogy kinél van a pénz, azonnal kérheti megmutatni, ebben az esetben két pontot kap. Amennyiben nem találná el elsőre, akkor két pontot veszít.

A játék során a csapatok kérhetnek 3x 1-1 perc megbeszélési időt, megszakíthatjuk megbeszéléssel, a történések tudatosításával.

A játék lezárása:

  • Vagy meghatározott pontszám eléréséig, vagy
  • meghatározott ideig (pl. 10 percig) játszunk.

Változatok:

  • A csapatok elrejthetik a pénzt felváltva, vagy úgy is, hogy ha a kitaláló csapat sikeres, akkor megszerzi a pénz elrejtésének jogát, ha sikertelen, akkor marad a másik csapatnál a pénz.
  • A kezdő csapatot pénzfeldobással dönthetjük el.
  • A csapatoktól kérhetjük, hogy adjanak a csapatnak valamilyen nevet, amely kifejezi a csapat valamely jellemzőjét.
  • A játék során alkalmazhatjuk a tapasztalati tanulási modell ciklusát. A játék során (többször is) kérjük meg a csapatokat, hogy beszéljék meg, hogyan fognak működni a siker elérése érdekében.

Feldolgozási javaslat:

  • Mikor, milyen feltételek teljesülése esetén volt sikeres a csapat (a kitalálásban, a rejtésben)?
  • Mi jelentett nehézséget a játék során?
  • Mely stratégiák váltak be és melyek nem?
  • Milyen módosításokat javasolnál, hogy a játék élvezetesebb/nehezebb/könnyebb legyen?