A család mániája (A játszma szabálya)
Egyéb néven vagy játékváltozatokként: A játszma szabálya, Mániás család, Pszichológus játék
Egyvalaki kimegy a teremből. A bent maradók megegyeznek valamilyen szabályban a
kérdező feladata ennek kitalálása. A kérdező mindenkinek feltesz egy kérdést, s a kapott válaszok alapján próbálja megfejteni az adott játék szabályát. Például
- a csoport úgy válaszol a feltett kérdésekre, hogy a fiúk mindig igazat mondanak, míg a lányok hamis válaszokat adnak, vagy
- a válaszokat az ábécé soron következő betűjével kezdik (az elsőt a-val, a másodikat b-vel stb.).
- a kérdezett helyett annak mindig csak a bal vagy jobb oldali szomszédja válaszol,
- a válaszban egy bizonyos szónak, kifejezésnek, témának el kell hangoznia (pl. „nem”, „érted”, egy színt meg kell nevezni a válaszadás közben
- valamilyen irányba tekintenek a válaszadáskor (vagy előtte)
- a kérdést hangosan át kell fogalmaznia a válaszolónak, mielőtt válaszol
- a válaszoló visszakérdez („Úgy érted, hogy… , azt kérdezed, hogy…., azt szeretnéd tudni, hogy…, ?)
- a válaszadók valamilyen gesztust kapcsolnak a válaszhoz (pl. széttárják a karjukat tenyérrel fölfelé, megérintik az állukat, dörzsölik a szemüket stb.)
- valamilyen érzelmet tükröz az arckifejezésük (mimikájuk)
- valamilyen érzelmet tükröz a hanghordozásuk, beszédjük stb.
A kérdező nyer, ha 1-2-3 tipp alapján megnevezi a szabályt. Valamilyen szempont alapján új kérdezőt választunk (választhat a kitaláló is).
Ha nem jól tippel, akkor:
- a csoport egyszerre mondja „Pszichológus!” (a Pszichológus című változatnál), és …
- a játékvezető választ új kérdezőt
Tudatosítás, megbeszélés:
- Mikor volt könnyű, mikor volt nehéz kitalálni a szabályt, miért?
- …
Cél: Kreativitás, logikai- kommunikációs készségek fejlesztése (+ módosítással érzelmek felismerése, kifejezése)
Feladat: következtetések levonása verbális és nonverbális kommunikációs jelekből, egymásra figyelés.
Eredmény: megfigyelőképesség, koncentráció, kreativitás, logikus gondolkodás (összehasonlítás, következtetés), kommunikáció fejlődése, a tanulók képesek lesznek egyszerű, de nem nyilvánvaló tulajdonságokra, szabályszerűségre következtetni ráutaló verbális és nonverbális jelekből.
Hagyjon egy választ
Want to join the discussion?Feel free to contribute!