A család mániája (A játszma szabálya)

Egyéb néven vagy játékváltozatokként: A játszma szabálya, Mániás család, Pszichológus játék

Egyvalaki kimegy a teremből. A bent maradók megegyeznek valamilyen szabályban a
kérdező feladata ennek kitalálása. A kérdező mindenkinek feltesz egy kérdést, s a kapott válaszok alapján próbálja megfejteni az adott játék szabályát. Például

  • a csoport úgy válaszol a feltett kérdésekre, hogy a fiúk mindig igazat mondanak, míg a lányok hamis válaszokat adnak, vagy
  • a válaszokat az ábécé soron következő betűjével kezdik (az elsőt a-val, a másodikat b-vel stb.).
  • a kérdezett helyett annak mindig csak a bal vagy jobb oldali szomszédja válaszol,
  • a válaszban egy bizonyos szónak, kifejezésnek, témának el kell hangoznia (pl. „nem”, „érted”, egy színt meg kell nevezni a válaszadás közben
  • valamilyen irányba tekintenek a válaszadáskor (vagy előtte)
  • a kérdést hangosan át kell fogalmaznia a válaszolónak, mielőtt válaszol
  • a válaszoló visszakérdez („Úgy érted, hogy… , azt kérdezed, hogy…., azt szeretnéd tudni, hogy…, ?)
  • a válaszadók valamilyen gesztust kapcsolnak a válaszhoz (pl. széttárják a karjukat tenyérrel fölfelé, megérintik az állukat, dörzsölik a szemüket stb.)
  • valamilyen érzelmet tükröz az arckifejezésük (mimikájuk)
  • valamilyen érzelmet tükröz a hanghordozásuk, beszédjük stb.

 

A kérdező nyer, ha 1-2-3 tipp alapján megnevezi a szabályt. Valamilyen szempont alapján új kérdezőt választunk (választhat a kitaláló is).

Ha nem jól tippel, akkor:

  • a csoport egyszerre mondja „Pszichológus!” (a Pszichológus című változatnál), és …
  • a játékvezető választ új kérdezőt

Tudatosítás, megbeszélés:

  • Mikor volt könnyű, mikor volt nehéz kitalálni a szabályt, miért?

 

Cél: Kreativitás, logikai- kommunikációs készségek fejlesztése (+ módosítással érzelmek felismerése, kifejezése)

Feladat: következtetések levonása verbális  és nonverbális kommunikációs jelekből, egymásra figyelés.

Eredmény: megfigyelőképesség, koncentráció, kreativitás, logikus gondolkodás (összehasonlítás, következtetés), kommunikáció fejlődése, a tanulók képesek lesznek egyszerű, de nem nyilvánvaló tulajdonságokra, szabályszerűségre következtetni ráutaló verbális és nonverbális jelekből.

0 válaszok

Hagyjon egy választ

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Vélemény, hozzászólás?