Boldog családok
Négy fős csoportokban írjanak a tanulók kártyákra családi neveket és családi pozíciókat (apa, anya, gyerek, nagypapa stb.). Lehet játszani híres emberek családjával is, pl. a zeneszerző Liszt esetén: Liszt apa, Liszt anya, Liszt lánygyerek, Liszt fiúgyerek stb. Ha a csoport létszáma nem a négy többszöröse, akkor lehet nagyszülőket és több testvért is bevonni.
- Ha kiosztották a pozíciókat, álljanak össze egy csoport
Feladat:
- Alakítsatok 4 fős csoportokat! (Ha ez pontosan nem lehetséges, akkor a maradék létszámmal 5 fős csoportokat is.)
- Mindenkinek adjatok egy-egy lapot (kártyát, cédulát)!
- A csoportok beszéljék meg, hogy melyik valós vagy kitalált család tagjai lesznek!
- A családon belül döntsétek el, ki lesz az apa, anya stb. és ennek megfelelően írjatok a cédulákra családneveket és pozíciókat (pl. Liszt apa)!
- Keverjétek össze a kártyákat, majd osszátok ki véletlenszerűen, de ekkor még ne nézze meg senki, hogy mit kapott!
- Sétálgassatok a teremben és keressétek meg a saját családtagjaitokat! A keresés módját meghatározhatjátok, ha több menetet játszatok, lehet mindig másként, pl.:
- első körben hangosan, beszéddel
- második körben csendben
- harmadik körben hátra ragasztott lapokkal, csendben
- Ha megtaláltátok egymást a család helyezkedjen el a megadott módon, pl.:
- körben állva, egymást vállon átölelve,
- körben ülve széken
- egy széken ül a legidősebb férfi (nagyszülő vagy apa), a térdén sorban a fiatalabbak
Keverjük össze a kártyákat, majd osszuk ki véletlenszerűen. Ekkor még ne nézze meg senki, hogy mit kapott. Jelre olvassa el mindenki a kapott kártyán szereplő családnevet és pozíciót, majd a teremben sétálva keresse meg mindenki a családtagjait. A családtagoknak családonként le kell ülni egy csoportba. Versenyre is játszhatjuk: az a család az első, akik először ülnek le a meghatározott rendben. Több menetet rendezhetünk: a következő menetben ismét véletlenszerűen osztjuk a lapokat.
Megbeszélés:
- volt-e valami kellemes/kellemetlen érzések játék közben?
- mennyire volt nehéz a különböző változatokban játszani?
- mennyire segítették egymást a játékosok (volt-e aki nem segített)