• Rövid leírás:

    Bekötött szemmel egy céltárgyig eljutni, minél pontosabban.

    (Forrás: tanulasizona.hu Szerző: Kiss Ambrus)

  • Jelleg:

    Bizalomépítés.

  • Hely:

    Teremben és szabadtéren egyaránt.

  • Létszám:

    8-tól

  • Életkor:

    14 éves kortól

  • Időtartam:

    15 perc vagy több

  • Elsődleges cél:

    Bizalom erősítése. Érzések megfigyelése, kifejezése.

  • Előkészítés:

    Terület kijelölése, megtisztítása, akadályok eltávolítása.

    Szemtakaró előkészítése.

    Különböző tárgyak elhelyezése a játéktérben, a csoport létszámának megfelelően, pontosabban páronként egyet. Ha pl. 20-an vannak, akkor minimum 10 db plüss figura  szükséges.

    Párok kialakítása.

  • Kellékek:

    Páronként egy plüss tárgy (állat) vagy hasonló játék.

    Minden résztvevő számára egy szemtakaró.

  • Felvezetés:

    Lehetséges kerettörténet:

    Kedves Csapat!

    Látjátok azokat a kedves és különleges állatokat, akik ott békésen pihengetnek, rágcsálják a fák leveleit, tisztálkodnak, egy-kettő épp bogárvadászatra készülődik. Abban a szerencsés helyzetben vagytok, hogy most közelebbről is megnézhetitek őket, hogyan éldegélnek itt a Kerek Erdő állatkertjében. De van egy különleges tulajdonsága ezeknek az állatoknak, ugyanis ha meglátják az emberek szemeit azonnal elszaladnak, elbújnak és nem tudjátok őket megfigyelni. Ezért be kell kötni a szemeteket, nehogy találkozzon tekintetetek, és így bekötött szemmel kell a lehető legközelebb menni hozzájuk, de természetesen megérinteni nem szabad őket. A Kerek Erdő állatkert egyik állatgondozója végig ott lesz mögöttetek és vigyáz arra, nehogy rossz helyre lépjetek, nekimenjetek valaminek, vagy eltévedjetek. De ő is abból az egzotikus országból érkezett, ahonnan ezek a különleges állatok, és nem beszéli a Ti nyelveteket, ezért nem fog semmit sem mondani, vagy kézzel irányítani titeket, csupáncsak arra figyel, hogy ti a lehető legnagyobb biztonságban legyetek. Ti döntitek el, belső iránytűtök és távolságmérőtök segítségével, hogy merre és meddig mentek, mikor érzitek azt, hogy már nagyon közel vagytok az állatkákhoz. Fontos, hogy mindenképp álljatok meg valahol, ott ahol azt érzitek, hogy már nagyon közel vagytok, és ne érintsétek meg egyik állatkát sem.

    A párok egyik tagjának adj át szembekötő kendőt és vezesd őket a pálya egyik végébe, a plüssállatokkal szemközt!

  • A játék menete:

    • Álljatok be mindannyian a pálya egyik végére!
    • Nézzétek meg együtt, hol vannak a céltárgyak!
    • Kössétek be egyikőtök szemét!
    • Akinek be van kötve a szeme az elindul a céltárgy felé, és amikor azt gondolja, hogy már nagyon közel van, akkor megáll, leveszi a kendőt és megnézitek, mennyire van közel, vagy távol az állatkától. Közben a pár másik tagja a bekötött szemű társa mögött halad, vigyázva, hogy társa ne ütközzön semminek és senkinek. Közben nem beszélhetnek, nem érinthetik meg egymást (csak veszélyhelyzetben)!
    • Cseréljetek szerepet és próbálja ki mindenki, hogy hogyan irányítja őt belső iránytűje.
  • Lezárás:

    Ha minden páros végzett, befejezzük a játékot és megbeszéljük, feldolgozzuk a tapasztalatokat.

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    Mi történt? Hogy éreztétek magatok? Mi volt nehezebb, könnyebb? Pár megszólalás után már elindulhatsz abba az irányba, ahová ki akarod futtatni a beszélgetést.

    Ehhez segítő kérdések lehetnek az alábbiak:

    • Miben volt más az egyéni, a páros és a csoportos játék?
    • Ha csoportban közelebb kerültek a célhoz, mint az egyéni vagy páros gyakorlatban, akkor ez minek köszönhető? Mit sugall ez?

    Kérdések a bizalomra:

    • Félt-e valaki a játék közben, és ha igen mikor?
    • Volt-e valaki aki nem érezte magát biztonságban, ezt minek tulajdonítja, történt-e valami ami miatt a biztonságérzet megingott?
    • Mi segített volna abban, hogy a biztonságérzet visszatérjen?
    • Mitől érezték magukat biztonságban?
    • Mitől alakul ki a bizalom?
    • Hogyan lehet a bizalmat tudatosan megtartani, erősíteni, ápolni?
    • Miért nagyon fontos a bizalom?
    • Miben segít?

    További lehetséges kérdések a feldolgozásra:

    • Milyen nehézségeket és kihívásokat okozott a feladat?
    • Mik voltak a megoldásaitok ezekre a nehézségekre/kihívásokra?
    • Kiléptél-e a komfort zónádból?
    • Ha igen, mikor és mi történt?
    • Legközelebb egy hasonló gyakorlat során mit csinálnál ugyan így, mit másként?
  • Variációk:

    Egy egyszerű párcserével még elég kevés tapasztalatot fognak szerezni, kevés dologról lehet beszélgetni a végén, ezért különböző variációkat is próbáljanak ki:

    • Mindketten bekötik a szemüket, egymásba karolva vagy kézen fogva haladnak együtt addig a pontig, ahol már mindketten úgy érzik, hogy elég közel vannak a tárgyhoz.
    • Mindannyian együtt, egy csoportban haladjanak, úgy, hogy végig egymás közelében maradnak. Amikor azt gondolja a csoport, hogy eljutottak oda, ahol a céltárgy van, álljanak meg, de még hagyják a szemükön a kendőt. Amikor megállt a csoport, kérdezd meg őket mit gondolnak merre van a kis állatka, és hogy most, bekötött szemmel, mutassanak rá arra a pontra. Amikor mindenki oda mutat, ahol gondolja a célt, levehetik a kendőt a szabad kezükkel és megláthatják, milyen sokfelé mutatnak.
    • Ugyanezek hátrafelé haladva.
  • Biztonság:

    A párok látó tagjai vigyázzanak párjukra!

    Óvatosan haladjatok, nehogy egymásnak ütközzetek! Tegyétek magatok elé a kezeteket!

  • Nyomtatás: