Atlantiszi obeliszk
Foglalkozás leírása.
Foglalkozás leírása.
Fő gyakorlat:
Kiegészítő gyakorlat:
További fejlesztései hatások:
Cél: aktivizálás, energetizálás, feszültségoldás, ráhangolódás)
A résztvevők helyezkedjenek el székeken ülve nyitott körben. A nyitott körrel szemben helyezzünk el három széket, itt középen ül egy tanuló, a másik két szék üresen marad.
Kezdés: a nyitott körrel szembeni tanuló mondja: „Én vagyok a ….. Ki illik hozzám?” (Olyan kifejezést használhatunk, ami az illető tanulóval valamiért kapcsolatos). Erre a többiek olyan dologra gondolnak, ami szerintük kapcsolódik a a tanuló által megadott kifejezéshez. Pl. az egyik játékos azt mondja: takaró – és leül a középen ülő játékos mellé. Egy másik játékos pl. azt mondja, hogy öreg ember – és leül a másik üres székre. A középső játékos (kék kanapé) ekkor kiválasztja valamelyik szomszédját (pl. takarót) és magával viszi a nyitott körbe, ahol leülnek az üres székek valamelyikére. Ezután a három szék egyikén maradt játékos ül a középső székre, és folytatja: „Én vagyok az öreg ember. Ki illik hozzám?” A többi játékosok kigondolnak olyat, ami szerintük az öreg emberhez illik. A középen ülő játékos választ a jelentkezők közül két személyt (vagy gyorsan oda ül mellé két játékos), és ezek oda mennek a középen ülő játékos mellé, aki választ közülük. Így tovább.
(forrás: Axel Rachov: Tréningkoktél a trénerek klubjából. Z-Press Kiadó, 2016. A kék kanapé című gyakorlat alapján)
A gyakorlat a bűnbakképzés folyamatát modellezi.
Alkossunk kört a résztvevőkből. Mutassunk rá a körben egy szermélyre, és hagyjuk a mutatóujjunkat ebben a pozícióban! Akire mutattunk, szintén mutasson valakire és így tovább. Mindenki olyan személyre mutasson, akire más még nem mutatott – tehát egy személyre ketten nem mutathatnak.
Kérjük meg a résztvevőket, hogy eresszék le a kezüket és nézzék az általuk mutatott személyt. A gyakorlatban ő lesz a példaképük, akinek a mozdulatait követniük kell.
A gyakorlat kezdéséhez mindenki álljon vigyázz állásba! Kezdődik a gyakorlat: mindenki csak azt a mozdulatot végezheti, amit a példaképe. A gyakorlat időtartama kb. 5 perc (kitartás, türelem, koncentráció fejlesztése).
Várható tapasztalat: bármilyen mozdulatot végez a körben valaki, azt mindenki megismétli.
Megbeszélés: mit történt a gyakorlat során?
Ki kezdet egy-egy mozdulatot? Számít-e egyáltalán, hogy ki kezdte, ha mindenki átvette a mozdulatot?
Hogyan modellezte ez a gyakorlat az osztályban, csoportban való viselkedést? Mi a következménye, ha egy csoportban ez történik? Milyen jellegű tevékenységeket/viselkedéseket követnek a csoport tagjai?
Cél: az egymásrautaltság, együttműködés, egymásra figyelés megtapasztalása, kommunikáció, logikai készségek.
A résztvevők körben ülnek, egymástól kb. 1-1 méterre. Szétosztjuk az előre nyomtatott, kivágott információs kártyákat a résztvevők között, nagyjából mindenkinek azonos számút.
A játékvezető ismerteti a feladatot, a kerettörténetet. Kerettörténet: Az elsüllyedt földrészen, Atlantiszon felépítettek egy obeliszket (emlékművet) Meto istenség tiszteletére. Az építményből nem maradt semmi, de agyagtáblákon feljegyzéseket találtak az építkezésről. A csoport feladata, hogy rekonstruálják az építés folyamatát és mondják meg, hogy az atlantiszi időszámítás szerint milyen napon készült el az obeliszk.
A játékosok önállóan dolgoznak, majd a végén megbeszélik a feladatmegoldás legfontosabb tapasztalatait.
Javasolt kérdések, szempontok:
Forrás: https://osztalyfonok.hu/cikk.php?id=487, Szerzők: Sulyok Zsuzsa és Mandeák Csaba.