A csoport általános jellemzője:
- általános tehetséggondozó csoport, több tehetségterület képviselőjével. (12-14 fő)
Az éves program két párhuzamos tevékenysége:
- egész éves természeti-informatikai projekt (Virtuális tanösvény-készítés)
- érzelmi intelligencia, személyiségfejlesztő tréning
Tanulói fejlesztési cél:
Az érzelmi intelligencia általános, komplex fejlesztése.
Feladatok:
- Az érzelmi intelligencia egyéni kompetenciáinak fejlesztése:
- a leggyakrabban jelentkező érzelmi állapotok felismerésében való jártasság fejlesztése, a tevékenység során jelentkező érzelmi állapot jellegének megnevezése (tudatosítás),
- az érzelmek és gondolatok/tettek közötti kapcsolatok felismerésében való jártasság fejlesztése
- önmotiválás készségének fejlesztése: a hatékony tanuláshoz szükséges megfelelő érzelmi állapotbakerülés egyszerű eszközeinek használatában való jártasság fejlesztése
- Az érzelmi intelligencia társas kompetenciáinak fejlesztése
- a társak érzelmeinek felismerésében való jártasság fejlesztése
- társas kapcsolatok létrehozásában és fenntartásában való viselkedésformák gyakorlása, élmények tudatosítása
A foglalkozás típusa:
- Kombinált (új ismereteket feldolgozó és gyakorló)
Módszerek:
- frontális, egyéni játékok és játékos gyakorlatok
- páros játékok
- frontális megbeszélés (az élmények tudatosítása)
A foglalkozás során alkalmazott játékok:
Bármely tanórán alkalmazható ráhangoló, felfrissítő vagy levezető, csoportalakító játékok és játékos gyakorlatok:
- Szemmel verés – páralakítás
- Gumiember – légzőgyakorlat, feszültségoldás
- Tapsritmus – koncentrációs, feszültségoldás
- A főnök én vagyok – egymásra figyelés, kommunikáció
- Spárgával, fonallal – 2-4 fős csoportok alakítása, testi közelség, kommunikáció
Tanórán kívüli tehetséggondozó foglalkozásba építhető gyakorlatok
- Vakművészet – együttműködés, nonverbális kommunikáció
- Cselekvésdominó – együttműködés, kommunikáció, érzelmek kifejezése
- Bogozd ki a csomót – testi közelség elviselése
- Ez a fülem – koncentráció, egymásra figyelés
Gyakorlatok, játékok sorrendben:
- „Tapsritmus”
- „Szemmel verés”(páralakítás) és „Gumiember”
- „Cselekvésdominó” és „Bogozd ki a csomót”
- „Vakművészet” és csoportalakítás: „Spárgával, fonallal”
- „Csukott szemmel párokba” (páralakítás) és „Szembe nézés”
- „Én vagyok a főnök”
Alapérzelmek Paul Ekman szerint:
- Öröm (békés, boldog, elragadtatott, energikus, hálás, nyitott, jókedvű, …)
- Bánatos (boldogtalan, borúlátó, elégedetlen, gondterhelt, letargikus, szomorú, …)
- Dühös (bosszús, frusztrált, feszélyezett, feszült, ideges, morcos, nyűgös, heves, …)
- Meglepődött (álmélkodó, megrökönyödött, csodálkozó, elképedt, megilletődött …)
- Félelemteli (szorongó, tehetetlen, ijedt, rémült, megszeppent, riadt, reszkető,…)
- Undor (irtózó, viszolygó, gyomorforgató, ki nem álló, gyűlölő, megvető, iszonyodó, …)