Rövid leírás:
A játékvezető felszólítására a csoport alakítson ki saját magából különféle alakzatokat!
Jelleg:
Bemelegítő, ráhangoló.
Tantárgyi gyakorlatként (ráhangolás vagy főgyakorlatként is):
- matematika, mértani alakzatok, számok, matematikai jelek megformálása (síkbeli és térbeli alakzatok is)
- írás-olvasás: betűk megformálása
- idegen nyelv tanulása: csak a célnyelven kommunikálhatnak szóban
- ének-zene: hangjegy, violinkulcs…
- egyéb tantárgyak: tantárgyakhoz kapcsolódó jellegzetes alakzatok (pl. történelem: korona, földrajz: ország kontúr, biológia: papucsállatka, amőba, főgyökérzet stb.)
- érzelmek megjelenítése (hangulatjelek)
Hely:
Teremben és szabadtéren egyaránt. Kb. 5×5 méteres üres terület szükséges.
Létszám:
10-30 fő (egész osztály számára is)
Életkor:
6 éves kortól
Időtartam:
5-10 perc
Elsődleges cél:
Az együttműködés erősítése.
Verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztése.
Előkészítés:
A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1-2 perc.
Esetleges eszköz előkészítése köteles változat esetén: kötél összecsomózva a két végén, hogy körben megfoghassák.
Kellékek:
Alapjátékhoz: –
Variációkhoz: kb. 8-10 m kötél (két vége összekötve)
Felvezetés:
A játékosok álljanak körbe, egymástól azonos távolságra! Fogják meg egymás kezét!
Egy lehetséges kerettörténet:
“Hajótöröttek vagytok egy szigeten. A kereső repülőgépek számára álljatok különböző mértani alakzatba, hogy észre vegyenek a magasból! Pl. alkossatok szabályos háromszöget, négyzetet, kört, csillagot, betűket… stb.”
A játék menete:
A játékvezető utasításának megfelelően a résztvevők közösen alakítsanak ki magukból különböző mértani alakzatokat, betűket, formákat egyre bonyolultabbakat. (Kör, háromszög, négyzet, rombusz, hegyesszög, kereszt, A-betű stb.)
Alapesetben nem szabunk meg feltételt, a csoport önállóan döntse el, hogy milyen módon alakítják ki az alakzatot. Ha készen vannak, jelezzék egyértelműen a játékvezető felé.
Kezdetben megszabhatunk egy időtartamot: pl. 2 perc. Ezt csökkenthetjük a csoport képességeinek megfelelően úgy, hogy teljesíthető kihívást jelentsen, de vegyük figyelembe az alakzat bonyolultságát is.
Lezárás:
Amikor a csoport készen van, azt egyértelmű módon jelezze a játékvezető felé.
Amennyiben határidőt szabtunk meg, az időtartam leteltekor a játékvezető megállítja a feladat végrehajtását.
Értékeljük (játékvezető vagy közösen), sikerült-e megoldani a feladatot!
Feldolgozás, megbeszélés:
Egy-két menet után beszéljük meg a tapasztalatokat:
- Mi szükséges a sikeres játékhoz? Miért volt nehéz/könnyű játszani?
- Milyen problémák jöttek elő? Hogyan oldottátok meg?
- Hogyan támogattátok egymást a feladatban?
- Milyen volt a kommunikáció? Változott-e ez a megoldás során?
- Milyen döntéseket hoztatok? Hogyan születtek a döntések?
- Milyen ötletek merültek fel? Mi lett a felmerült ötletek sorsa?
- Volt-e irányító vagy irányítók?
- Volt-e vita, mi volt a tárgya, hogyan dőlt el?
- Ha a cél az együttműködés erősítése volt, beszéljük meg: mennyire sikerült együttműködni, egyénileg ki hogyan segítette a csoport munkáját, milyen volt a kommunikáció a csoporton belül, lehetett volna hatékonyabban megoldani, volt-e vezető, volt-e vita stb.
- Ha mértani testekkel kapcsolatos tapasztalatok vagy tudás megerősítése volt a cél: beszéljük meg az adott mértani test fő jellemzőit.
- Ha betűtanuláshoz használjuk: mennyire volt szabályos, írott-nyomtatott, kis-nagy betűs változat, ékezet megbeszélése
Variációk:
- szavak nélküli végrehajtás
- egy kötelet fogva, azt el nem eresztve kell megoldani a feladatot (lehet két végű vagy önmagába visszatérő kötél)
- bekötött szemmel történő végrehajtás
- térbeli alakzatot megformálása (pl. kocka, gúla…)
Biztonság:
A játékosok vigyázzanak, hogy ne ütközzenek egymással, különösen ha az időre figyelve gyorsan próbálnak alakzatba állni.
Bekötött szem esetén különösen figyeljenek egymásra, lassan, óvatosan mozogjanak! Ilyenkor több időt hagyjunk a feladat végrehajtására!
Nyomtatható változat: