• Rövid leírás:

    A játékvezető felszólítására a csoport alakítson ki saját magából különféle alakzatokat!

  • Jelleg:

    Bemelegítő, ráhangoló.

    Tantárgyi gyakorlatként (ráhangolás vagy főgyakorlatként is):

    • matematika, mértani alakzatok, számok, matematikai jelek megformálása (síkbeli és térbeli alakzatok is)
    • írás-olvasás: betűk megformálása
    • idegen nyelv tanulása: csak a célnyelven kommunikálhatnak szóban
    • ének-zene: hangjegy, violinkulcs…
    • egyéb tantárgyak: tantárgyakhoz kapcsolódó jellegzetes alakzatok (pl. történelem: korona, földrajz: ország kontúr, biológia: papucsállatka, amőba, főgyökérzet stb.)
    • érzelmek megjelenítése (hangulatjelek)
  • Hely:

    Teremben és szabadtéren egyaránt. Kb. 5×5 méteres üres terület szükséges.

  • Létszám:

    10-30 fő (egész osztály számára is)

  • Életkor:

    6 éves kortól

  • Időtartam:

    5-10 perc

  • Elsődleges cél:

    Az együttműködés erősítése.

    Verbális és nonverbális kommunikáció fejlesztése.

  • Előkészítés:

    A hely előkészítése (pl. asztalok, székek eltávolítása). 1-2 perc.

    Esetleges eszköz előkészítése köteles változat esetén: kötél összecsomózva a két végén, hogy körben megfoghassák.

  • Kellékek:

    Alapjátékhoz: –

    Variációkhoz: kb. 8-10 m kötél (két vége összekötve)

  • Felvezetés:

    A játékosok álljanak körbe, egymástól azonos távolságra! Fogják meg egymás kezét!

    Egy lehetséges kerettörténet:

    “Hajótöröttek vagytok egy szigeten. A kereső repülőgépek számára álljatok különböző mértani alakzatba, hogy észre vegyenek a magasból! Pl. alkossatok szabályos háromszöget, négyzetet, kört, csillagot, betűket… stb.”

  • A játék menete:

    A játékvezető utasításának megfelelően a résztvevők közösen alakítsanak ki magukból különböző mértani alakzatokat, betűket, formákat egyre bonyolultabbakat. (Kör, háromszög, négyzet, rombusz, hegyesszög, kereszt, A-betű stb.)

    Alapesetben nem szabunk meg feltételt, a csoport önállóan döntse el, hogy milyen módon alakítják ki az alakzatot. Ha készen vannak, jelezzék egyértelműen a játékvezető felé.

    Kezdetben megszabhatunk egy időtartamot: pl. 2 perc. Ezt csökkenthetjük a csoport képességeinek megfelelően úgy, hogy teljesíthető kihívást jelentsen, de vegyük figyelembe az alakzat bonyolultságát is.

  • Lezárás:

    Amikor a csoport készen van, azt egyértelmű módon jelezze a játékvezető felé.

    Amennyiben határidőt szabtunk meg, az időtartam leteltekor a játékvezető megállítja a feladat végrehajtását.

    Értékeljük (játékvezető vagy közösen), sikerült-e megoldani a feladatot!

  • Feldolgozás, megbeszélés:

    Egy-két menet után beszéljük meg a tapasztalatokat:

    • Mi szükséges a sikeres játékhoz? Miért volt nehéz/könnyű játszani?
    • Milyen problémák jöttek elő? Hogyan oldottátok meg?
    • Hogyan támogattátok egymást a feladatban?
    • Milyen volt a kommunikáció? Változott-e ez a megoldás során?
    • Milyen döntéseket hoztatok? Hogyan születtek a döntések?
    • Milyen ötletek merültek fel? Mi lett a felmerült ötletek sorsa?
    • Volt-e irányító vagy irányítók?
    • Volt-e vita, mi volt a tárgya, hogyan dőlt el?
    • Ha a cél az együttműködés erősítése volt, beszéljük meg: mennyire sikerült együttműködni, egyénileg ki hogyan segítette a csoport munkáját, milyen volt a kommunikáció a csoporton belül, lehetett volna hatékonyabban megoldani, volt-e vezető, volt-e vita stb.
    • Ha mértani testekkel kapcsolatos tapasztalatok vagy tudás megerősítése volt a cél: beszéljük meg az adott mértani test fő jellemzőit.
    • Ha betűtanuláshoz használjuk: mennyire volt szabályos, írott-nyomtatott, kis-nagy betűs változat, ékezet megbeszélése
  • Variációk:

    • szavak nélküli végrehajtás
    • egy kötelet fogva, azt el nem eresztve kell megoldani a feladatot (lehet két végű vagy önmagába visszatérő kötél)
    • bekötött szemmel történő végrehajtás
    • térbeli alakzatot megformálása (pl. kocka, gúla…)
  • Biztonság:

    A játékosok vigyázzanak, hogy ne ütközzenek egymással, különösen ha az időre figyelve gyorsan próbálnak alakzatba állni.

    Bekötött szem esetén különösen figyeljenek egymásra, lassan, óvatosan mozogjanak! Ilyenkor több időt hagyjunk a feladat végrehajtására!