A tanulás tanítása élménypedagógiával
A Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola szakmai műhely foglalkozásán megvalósult bemutató foglalkozás
Letölthető dokumentumok:
A foglalkozás vázlata:
Foglalkozásvázlat
2019.12.10.
Békéscsaba, Jankay Tibor Két tanítási Nyelvű Általános Iskola
Tantárgy: Tanulásmódszertan
Évfolyam: 7. osztály |
Készítette: Kőrösi Tibor és Dégenhartné Szántó Ágota
Jankay Tibor Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola |
Témakör: | Az óra anyaga: |
Tanulási módszerek, eljárások, technikák | Aktív és passzív tanulás |
Az előző óra: Tanulási tanácsok | Következő óra: A felelősség vállalása és az önálló tanulás |
Az óra típusa: | Módszer: |
vegyes | tanári közlés, tapasztalati tanulás: élménypedagógiai gyakorlatok |
Taneszközök: | Szemléltető eszközök: |
csomagolópapír – tanári ábra | |
A foglalkozás fő nevelési-fejlesztési céljai:
1. Kognitív cél: az aktív és passzív tanulás jellemzőinek felismerése, összehasonlítása, 2. Képességek: figyelem, emlékezet fejlesztése. 3. Készségek: szövegfeldolgozással kapcsolatos készségek (írott, hallott szöveg értelmezése, szövegalkotás) 4. Attitűdök: az aktív tanulás hatékonyságának elfogadása, az aktív tanulás technikáinak alkalmazására törekvés erősítése |
Követelmények:
– ismerjék fel a jellemzően aktív és passzív tanulási tevékenységeket – legyenek képesek a szövegelemek közötti kapcsolatok felismerésére (hallott szöveg esetén), – tudják, hogy az aktív tanulás hatékonyabb a passzív tanulásnál, – legyenek képesek saját célt kialakítani megadott szempontok alapján – gondolkozzanak saját megfogalmazott céljuk és az eredmény viszonyán, |
A tematikai egység nevelési-fejlesztési céljai:
A módszerek szerepének bemutatása. Ráhangolás, hangulatteremtés. Szövegfeldolgozási módszerek megismertetése, gyakorlása. Felkészülés a szóbeli szereplésre. Felkészülés az írásbeli munka elkészítésére. Rögzítés. Önellenőrzés.
A tematikai egység ismeretei, követelményei
A módszerek szerepe
Hatékony, időtakarékos tanulás. A munkakezdés nehézségei. Rendcsinálás, előkészületek, tónusfokozó gyakorlat, célmeghatározás.
A tevékenységváltások jelentősége.
Szövegfeldolgozási módszerek:
Kulcsszavak kiemelése. Vázlatkészítés, kulcsszó-vázlat. Elhangzó szöveg jegyzetelése. Emlékeztető. Kérdések megfogalmazása, problémafelvetés.
Tájékozódó olvasás (skimming). Áttekintés (holisztikus látásmód, rész és egész). Elemző olvasás. Ismétlő olvasás (futó olvasás). Kritikus olvasás. Ábraértelmezés.
Fogalom-meghatározás, körüljárás.
Felkészülés szóbeli szereplésre:
A megszólalás feszültsége. Vita, érvelés, hivatkozás, cáfolat. A lámpaláz leküzdése.
Felkészülés az írásbeli munka készítésére
Ismeretrögzítés:
Memorizálás, belső képkészítés.
További témakörök feladataiból:
Tanulási részképességek fejlesztése:
Figyelem, beállítódás koncentrált munkára. Spontán és szándékos figyelem. Figyelemfejlesztés.
Beszéd. Szövegalkotás szóban.
A felolvasás gyakorlása.
Néma, értő olvasás
Szövegértési gyakorlatok.
Emlékezet. A rövid távú rögzítés stratégiái.
Gondolkodás. A problémamegoldó gondolkodás. Eltérő gondolkodási utak. Kreativitás a gondolkodásban.
A fogalom-meghatározás. A képzelet fejlesztése.
Tanulási önismeret
Önismeret: tanulási attitűd tudatosítása.
Idő
(perc) |
Tevékenység, tanegység | A gyakorlat, tevékenység megnevezése. Tartalom, módszer. | Megjegyzés. Fejlesztendő terület. Eszköz. Vátható eredmény. |
Előkészítő rész: | |||
5 | Feszültségoldás | 1. „Ülj körbe!” .
A tanulók adott jelre tovább ülnek a körön belül. Feldolgozás: „Hogyan változott meg állapotod a játék során?” |
Energetizálás, tanuláshoz szükséges testi-lelki állapot kialakítása. Feszültségoldás.
Figyelem kialakítása, fejlesztése. Emlékezet – rövid t. Társas kapcsolatok kialakítása – Testi érintkezés. A siker-kudarc, versengés megélése. Körben székek. Kártyacsomag. Eredmény: a bemutató foglalkozással kapcsolatos gátlások oldódása. A feszültségoldó tevékenységek hatásának tudatosulása. |
2 | Célok megfogalmazása | 2. „Célháromszög“
Figyelem fejlesztése – új ismeretek a tanulásról – kihívások vállalása. Tanári magyarázat, frontális önálló munka. |
Saját célok tudatosítása. Felelősségvállalás saját tevékenységekért.
Eszk.: papír, táblafilcek. Eredmény: saját cél megfogalmazása, felelősségvállalás erősödése. |
4 | Ráhangolás, hangulatteremtés, energetizálás | 3. „Kavics körben“.
Mondóka (vers) tanulása ritmussal, mozgással, társakkal. („Csiteri csütöri…“) 1. Beszélgetés körben: „Hogyan tanultok verset? Mit teszel, hogy a figyelmed fenntartásáért?“ 2. Alap- és nehezített változat: minden második sor némán, újra kezdésnél visszafele adogatással. |
Ismeretek: memorizálással kapcsolatos technikák.
Készségek: Memorizálás: verstanulás. Képességek: figyelem, ügyesség-mozgáskoordináció fejlesztése. Eredmény: Ráhangolódás az óra témájára. Megfelelő figyelmi szint kialakulása. Különböző memorizálást segítő technikák ismerete. |
Új ismeretek feldolgozása
Téma: Az aktív és passzív tanulás fogalma, összehasonlítása. Az aktív tanulás jellemzői, hatékonysága. |
|||
12 | Az aktív tanulás fogalma, jellemzői. | 4. „Szétszabdalt szöveg“.
A tanulók önállóan, csoportmunkában egy témához kapcsolódó szöveget rekonstruálnak, miközben az aktív tanulás fogalmával ismerkednek. Élménypedagógiai gyakorlat. |
Ismeret: az aktív tanulás.
Készségek: – szövegértés-szövegalkotás, – kommunikáció (verbális), – együttműködés, – logikus gondolkodás. Attitűd: aktív hozzáállás fontosságának tudatosítása. |
3 | – feldolgozás, összefoglalás | Feldolgozás interaktív körben. Az aktív tanulás fogalma, aktív tanulási módok. Beszélgetés körben. | Tudatosítás.
Eredmény: felismerik az aktív tanulás jelentőségét. |
10 | Tanulási tanácsok: az aktivitás megvalósításához | 5. „A homlokodra van írva”.
Tanácsok az aktív tanulás megvalósításához. Élménypedagógiai gyakorlat. |
Ismeretek: az aktív és passzív tanulás jellemzői.
Attitűdök: az aktív hozzáállás. Készségek: – kommunikáció (kérdezés, meghallgatás), – személyes kapcsolatok kialakítása és fenntartása, – logikus gondolkodás (következtetés), – kreativitás, – elhangzó szöveg jegyzetelése. Eredmény: képesek tanulási problémákra saját tanácsokat megfogalmazni. |
3 | – feldolgozás | Elhelyezkedés skála mentén (térben). A tanulók megadott szempont szerint helyezkednek el a skála két végpontja között. Szempont: a gyakorlat során tanácsok megfogalmazásának nehézsége: kapásból sikerült – egyáltalán nem sikerült. Rövid megbeszéléssel. | Készségek: önismeret.
Eredmény: önismeret mélyülése. |
5 | Dominó
(Az aktív tanulás néhány jellemző tevékenysége) |
6. „Tanács dominó“
A tanulóknak a kapott dominókat kell lerakniuk. |
Fejlesztett terület:
– kommunikáció, – hallott szöveg megértése, – felolvasás, – tanulásmódszertannal kapcsolatban: aktív tanulás tevékenységei, Eredmény: az aktív tanulás jellemző tevékenységeiről kialakul egy vázlatos belső képe. |
5 | Kérdezés – válaszadás | 7. „Bölcsek válaszai.”
A tanulók körben ülnek. A kezdő játékos (1.) személyre szóló kérdést tesz fel az egyik szemben ülő társának (A.). A kérdező melletti játékos (2.) tesz fel kérdést az A játékos mellettinek, a B-nek. Ekkor a B az 1. játékos kérdésére válaszol az A nevében. Így tovább. Ugyanezt játszhatjuk tanulásmódszertan témához kapcsolódó kérdésekkel és válaszokkal is. |
– figyelem, emlékezet fejlesztése,
– nyelvi kommunikációs készség fejlesztése, – empátia fejlesztése, – kérdezés, – lényegkiemelés (a válasz lényegi információkat tartalmazzon). Eredmény: a figyelem, beszédkészség fejlődése. |
2 | – feldolgozás | Interaktív körben. „Milyen érzés volt más nevében
– válaszolni, vagy – helyetted válaszolt más? |
Eredmény: társismeret, empátia, saját érzések tudatosításának fejlődése. |
Értékelés – önértékelés | |||
2 | Önértékelés | 8. „Célháromszög” – megvalósulása.
Az óra elején bejelölt és a megvalósult hozzáállás összehasonlítása. |
Önértékelés.
Eredmény: a felelősségvállalás, az önismeret erősödése. |